Reflex - ett sätt för barn att möta den gotländska konsten
Konstnäen och konstpedagogen Berit Ångman Svedjemo, som mestadels arbetar med video- och filminstallationer, är just nu aktuell med en konstnärlig utsmyckning av Kräklingbo skola och utställningen EvolutionDirect som just avslutats på Galleri 5. Hon är dessutom en av 16 SOL-konstnärer (skapa och lära) och arbetar även med Skapande skola-projektet.
Foto:
Bakom projektet står kulturföreningen Roxy, Gotlands kommun och Länsmuseet samt konstnären Berit Ångman Svedjemo som ska leda det pedagogiska arbetet med barnen.
Projektet som fått namnet "Reflex" är en konstsatsning på barn mellan 4-7 år som sprungit ur Berit Ångman Svedjemos tidigare erfarenheter i arbete ute på skolorna, bland annat i "Sol-projektet". Tillsammans med kommunens konstpedagog Ylva Hammar har idéerna tagit form. Det har nämligen saknats spelplatser där den unga generationen kan träffa professionella konstnärer.
Nu är tanken att använda de offentliga konstverken och den offentliga utsmyckningen i barnens egen närhet, en erfarenhet som Berit Ångman Svedjemo bland annat fått i sitt arbete på Terra Novaskolan.
*
Gensvaret från öns skolor har varit större än vad man vågat hoppas. Av de 13 klasser som redan anmält intresse är två grupper på Norrbackaskolan redan i gång och härnäst är det förskolan Storkens tur.
Men det här kommer inte att bli en Visbyföreteelse, projektet ska spridas över hela ön.
Gotland håller fortfarande fast vid en-procentmålet när det gäller konstnärlig utsmyckning vid nybyggnation. Därför nyproduceras det offentlig konst och detta kommer också att utnyttjas i projektet.
Berit Ångman kommer att ta med sig barnen till utvalda konstverk för att uppleva och diskutera, för att sedan följa upp de gjorda erfarenheterna i klassrummet. Det kan handla om allt från diskussioner till att framställa egna verk, att göra något eget som kan kopplas till barnens egen värld.
*
Hans-Erik Ekengren och Gunnel Samuelsson på barn- och utbildningsförvaltningen ser bland annat möjligheter när det gäller språkutvecklingen och kommer att starta olika seminarier för lärarna. Hur de kan använda erfarenheter och möjligheter i sitt pedagogiska arbete.
Seminarierna tänker de koppla till utställningar på Konstmuseet - "vad händer i barns möte med kultur?".
De tänker sig också att skapa en möjlighet att följa upp projektet genom alla årskullarna upp till gymnasienivå.
Ylva Hammar ser även en annan röd tråd att följa med projektet och det är kommunens kulturpolitiska program. Här finns den naturliga kopplingen mellan arrangörerna, kulturkonsulenterna och de professionella konstnärerna. Allt hänger samman i en skapande skola.
Kulturföreningen Roxy samordnar projektet "Reflex" som de ser som en naturlig del av sin verksamhet för barn.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!