Relations- drama på skoltid

Foto: Rolf Jönsson

Kultur och Nöje2009-03-06 04:00
I kväll finns chansen för vem som vill att se två pjäser i Scengymnasiets lokaler på A 7-området i Visby. Förstaårseleverna på scenskolan spelar "Livingstones barn" av Isa Schöier och "Sårskorpor" av Maria Blom.
Det som visas är elevarbeten. Vägen fram till den färdiga föreställningen är här lika viktig som själva föreställningen. Efter en period med repetitioner och annat produktionsarbete spelas pjäserna några få gånger bara. Först några gånger för speciellt inbjudna och sedan vid ett enda tillfälle för allmänheten.

Scenskolan tillhör Elfrida Andréegymnasiet och ligger i samma hus som filmgymnasiet, som man för övrigt har ett nära samarbete med. Båda programmen har riksintag, vilket betyder att en hel del 16-åringar här för första gången är borta från hemmet under längre perioder och får klara sig utan den markservice som de förmodligen vant sig vid. Det går så att säga i livets skola också.
Scenskolans elever har en speciell tillvaro på så sätt att de under vissa perioder av läsåret är helt "vanliga" och pluggar engelska och svenska och matematik. Men efter detta kommer en period då allt koncentreras på teater.

Skådespeleri är en viktig bit, men inte allt. I de produktioner man jobbar med får varje skådespelare också ansvar för något av alla andra produktionsområden som ingår. Någon ansvarar förutom för egna rollen också för smink. Någon annan har hand om kostymerna och en tredje kan få ansvaret som produktikonsledare.
Hur kom man då fram till de två pjäser som nu spelas?
- Vi har tillsammans läst en mängd pjäser, berättar läraren Niklas Westergren. Det är svårt att läsa ett manus ensam och få en uppfattning om pjäsen; det bli mycket lättare när man är en grupp.

Utifrån läsande och utifrån andra givna förutsättningar (antal tillgängliga skådespelare bland annat) har man sedan valt ut två pjäser. Det blev två pjäser av nu levande och verksamma svenska kvinnliga dramatiker.
En av de två ensemblerna tog sig an Maria Bloms pjäs "Sårskorpor". Den hade premiär på Stockholms Stadsteater år 2000 och fick stor publik. Pjäsens framgång lär ha varit en starkt bidragande orsak till att Maria Blom fick förtroendet att göra en långfilm med namnet "Masdjävlar".
"En pjäs om några vilsna människor och ett marsvin. Deras öden sammanflätas av en korvtant, låt oss kalla henne K".
Så beskrivs pjäsen enkelt. På begränsat scenutrymme får man fram tre scenbilder, en korvförsäljerska på ett torg och två heminteriörer, som betraktaren får titta in i växelvis. En skjutvägg används och den täcker den ena interiören och visar den andra.

I små tablåer återkommer temat - önskan att träffa någon för en djupare kontakt.
Första mötet med en publik i onsdags var väl lite spänt, men slutade med en kraftig applåd och goda omdömen.
- Perfekt, sa en av de unga i publiken.
"Livingstones barn", den andra elevproduktionen, handlar om barns utsatthet i krig och om fantasin som överlevnadsmekanism.


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!