Rubriken på den är förslagsvis:
- Vill kineserna köpa?
Den som önskar lite perspektiv på de Saabanställdas ovanligt sega kamp för överlevnad kan läsa Jonas Fröbergs välskrivna och kunniga bok. Den ger några historiska tillbakablickar men framförallt en initierad skildring av den förra krisen 2009-10.
Det var krisen som förde till ytan två osannolika sportvagnstillverkare: Christian von Koenigsegg - nån som kommer ihåg? - och fortfarande aktuelle Victor Muller. Då var frågan om ägaren General Motors behagade sälja eller "likvidera".
Folksjälen
Som väl alla vet vid det här laget borde Saab ha lagts ner för länge sen. Men som väl också alla vet rör det sig om en viktig del av den svenska folksjälen och den får man vara försiktig med.
Saab har nästan alltid gått med förlust. Men förr i världen backades den lilla ettriga, snygga och vägsäkra bilen upp av det svenska etablissemanget med Marcus Wallenberg och prins Bertil i spetsen. Inget kunde hända minstingen. Det har gått utför. Idag ligger Saabs öde i händerna på "trollkarlar". Ta ryske miljardären Antonov vars pengar håller den ständigt konkursmässige Muller flytande. Men Antonov hade och har alltför många lik i lasten för att få synas. Vad gör då uppslagsrike Muller?
Redan vid förra krisen började Muller helt sonika tiga om ryssen. Plötsligt fanns Antonov inte längre, bara hans pengar. Simsalabim! Just när detta skrivs kommer nyheten om ett nytt trolleritrick av den charmfulle holländaren. Bilar, inte fabriken, ska plötsligt säljas till en kinesisk grosshandlare! Pengarna finns på kontot redan i morgon. Simsalabim igen!