Skinnknutten skriver gotlÀndsk mc-historia

Som ung var han skinnknutten som hÀrjade pÄ Visbys gator och blev Ätalad och fick böta.Idag har han som pensionÀr lugnat ner sig betydligt och tar helst trampcykeln. Och istÀllet för att fara fram per motorcykel skriver han om dem.

Hejdebyloppet, senare kallat Visbyloppet, var en populÀr tÀvling som lockade elitförare. HÀr starten 1933.

Hejdebyloppet, senare kallat Visbyloppet, var en populÀr tÀvling som lockade elitförare. HÀr starten 1933.

Foto:

Kultur och Nöje2009-12-18 04:00
Nu Àr Bengt Brolin fÀrdig med skrivandet. "Gotlands motorcykelhistoria" (Gotlandica förlag) heter hans nya bok som Àr lika diger och faktaspÀckad som hans "Gotlands bilhistoria" som kom 2001.
400 sidor om motorcyklar och dessutom massor av bilder - det Àr nÄgot för entusiasterna att frossa i.
Tiden har han begrÀnsat till 50 Är, frÄn det att kontoristen Gunnar Norrby i Visby 1909 inregistrerade sin Royal Enfield och alltsÄ fick nr I 1 - till 1959 dÄ intresset för motorcyklar dalat betÀnkligt till förmÄn för bilen. Dock - idag Àr ju mc-intresset stort igen.

Speedway
Hur man kan skriva 400 sidor om gotlÀndsk mc-historia? Jo, genom att berÀtta om alla dessa tÀvlingar, den första 1921 och senare det populÀra Hejdebyloppet, jordbane- och rundbanetÀvlingar pÄ A7-omrÄdet och Bogeviken, och slutligen speedway pÄ Galgberget.
Bengt Brolin bjuder pÄ referat och resultatlistor frÄn alla dessa tÀvlingar med Gustaf Falck, Fritz Löfqvist, Varg-Olle och allt vad de hette.
Alla dessa framrusande motorcyklar vÀckte förstÄs Àven en hel del kritik - Bengt Brolins egen farfar var en av mÄnga som skrev ilskna insÀndare!
Men boken bjuder ocksÄ mÄngen rolig historia. Som nÀr arrangörerna fingerade en olycka med tanken att de tÀvlande skulle stanna och hjÀlpa den nödstÀllde mc-föraren som lÄg pÄ vÀgen. Men inte en enda stannade för att ge hjÀlp - inte annat Àr tvÄ smÄflickor pÄ trampcykel som frÄgade "Kan vi hjÀlpa farbror?"
Ibland Àr ocksÄ bilar inblandade och drÄpligt var vÀl mötet i TingstÀde 1929 mellan J Erik Siltberg (förste generationen Ford-Siltberg) och GM-försÀljaren Emil Appelquist. VÀgen var för smal för de tvÄ konkurrenterna att mötas och Appelquist, som var pÄ en privat resa i en Chevrolet, ville inte flytta sig för tÀvlande Ford-Siltberg. Den senare försökte ÀndÄ pressa sig fram men fastnade med kofÄngaren under Appelquists framskÀrm!

Röda Lyktan
Mycket, mycket tÀvlande alltsÄ. Men hÀr och var uppblandat med mÄnga smÄ allmÀnna notiser, ofta om dödsolyckor, den första pÄ BrovÀg 1930. Motorcyklisten som vid jÀrnvÀgsövergÄngen dÀr dödades av tÄget var till yrket - lokförare!
Vi fÄr ocksÄ lÀsa om mc-föreningarna, om polisens och försvarets motorcyklar, mc-bilarna och en rolig avdelning handlar om kluriga hemmabyggen.
Och naturligtvis finns hÀr raggarfiket Röda Lyktan, raggarstrÄket genom stan och hur Bengt Brolin sjÀlv vÀsnas sÄ mycket att han fÄr böta.
Boken avslutas med rena julafton för kalenderbitarna; tabeller med registreringsnummer, mc-mÀrken, mc-försÀljare och annat.
Det Àr ett imponerande arbete Bengt Brolin visar upp, och det gÀller ocksÄ insamlingen av bokens alla bilder, som trots Äldern hÄller bra kvalitet.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!