Pjäsen som fått namnet "Annabelle och trollkarlen" är skriven av Hans Söderberg och föreställningen blir del två i den kommande trilogin "Lustans teater", varav del ett var pjäsen "Legenden om Eugenie" som spelades av Länsteatern 1995.
Hans Söderberg talar i termer av romantisk realism när han försöker förklara det språk den kommande teaterföreställningen ska insorteras i. Formen är den antika tragedin och handlingen är förlagd till Gotland i nutid.
Med sin text vill han i Wittgensteins anda utforska kärlekens språk. Kroppsspråket räcker långt men han menar att det talade språket är kärlekens verkliga kanal. Och han vill undersöka hur det utsagda på scenen verkar på en publik.
Skådespelarna på scenen kommer i monologer och dialoger att pröva livets verklighet för att förstå va som rör sig där inne i människan inre, livets mening och kärlekens stora äventyr.
Tidlöst resonemang
På scenen agerar tre professionella skådespelare som är väl förtrogna med sitt hantverk. Anna Jankert och Bert Rolfart spelar den unga lärarkandidaten Annabelle och den betydligt äldre adjunkten Tobias Stjernfeldt. Deras "förbjudna" kärlekshistoria - elev och lärare - "regisseras" av guden Eros som spelas av Thomas Jankert.
Historien har även tydliga paralleller med romanen "Den allvarsamma leken" av Hjalmar Söderberg, som också har en mindre roll i föreställningen, spelad av Peter Jankert som regisserar pjäsen.
- Vi bjuder på ett tidlöst resonemang om kärlekens villkor. Detta är en litterär text, inte helt självklart utformad som dramatik som vi nu har att brottas med. Det är alltså en stor utmaning att hitta ett teatralt formspråk och det gör hela projektet så spännande, säger Peter Jankert.
- Kampen står alltså mellan Eros förhoppning om kärlekens och erotikens fysiska förlustelse och i dess förlängning människosläktets fortlevnad, och mot detta står den rådande etik och moral som samhället bidrar med. En gestaltad livsprincip, menar Hans Söderberg.
Nystartad plattform
Scenkonst Gotland är en nystartad plattform som ännu inte har någon fast ekonomi att luta sig mot. Skådespelare, regissör och textförfattare jobbar ideellt vid sidan av sina ordinarie sysselsättningar, och det är själva utvecklingen av scenkonsten i form av utbildning och diskussioner samt den kreativa processen som driver dem framåt.
Bert Rolfart som senast sågs på Gotland när han medverkade i Romateaterns "Macbeth" 1998 har arbetat som skådespelare under hela sitt yrkesverksamma liv. Han mötte Peter Jankert på Västerås länsteater redan på 1980-talet, men det faktum att han sedan tre år tillbaka har ett hus i Hall på Gotland har skapat möjligheten att delta i det här projektet.
Thomas Jankert har under lång tid arbetet både på Länsteatern och med egna teaterprojekt här hemma på Gotland och paret Anna och Peter Jankert valde härom året att flytta bopålarna tillbaka till ön. Nu sammanstrålar de på samma scen.
Men vilken scen det blir premiär på är ännu oklart. Förhandlingar pågår fortfarande om var "Annabelle och trollkarlen" ska få sitt uruppförande.
Arrangerar seminarium
För att ytterligare lyfta fram scenkonsten kommer Scenkonst Gotland i samarbete med ABF på Gotland under nästa helg att arrangera ett seminarium med Per Nordin och Anna Söderling som gästlärare. "Dreamwork for actors" kallar de den metod som syftar till att som konstnär komma åt sin karaktärs inre liv med hjälp av drömmar.
Per Nordin är lärare i scenisk gestaltning vid Högskolan för scen och musik i Göteborg och skådespelaren Anna Söderling har använt sig av den här metoden under ett forskningsprojekt vid samma institution. De kommer under seminariet att arbeta och redogöra för metoden.
Till detta seminarium, på söndag den 28 mars, har även andra verksamma professionella konstnärer inbjudits att delta.
- Det här är inte bara en metod för skådespelare, den kan även användas av många andra konstnärliga yrkesgrupper och ger både självförtroende och insikter, menar Peter Jankert.