Anthony Strüwer har ett speciellt förhållande till Gotland och det gotländska ljuset. Men det är elva år sedan sist han var här och målade och ställde ut, medan brodern Ardy Strüwer återkommit nästan varje år.
Anthony hyr sitt drömställe på Högklint där han nu fäster vackra magnolior och vallmon på sina dukar.
- Det är så vackert här att man tror man bor i himlen, säger han själv.
Lika vackert var det inte i huset på Lidingö som brann i vintras. Allt var nedsotat och bränt i kanterna, så också hans dukar. Men när han sätter blommor, sin musik och fåglar på dukarna har de fått nytt liv.
Målat på Högklint
Häften av målningarna på utställningen är original som målats på Högklint under maj och juni, hälften är litografier av äldre verk. Till de senare hör exempelvis de målningar som inspirerats av österländsk kultur, tantramåleri med alla dess symboler och lotusblommor.
Men det hänger ändå ihop. Målningarna skapade med gotlandspaletten har samma mystik, exempelvis målningen "Vid regnbågens slut" där det utlovade guldet vid bågens slut består - av Gotland.
Han vill greppa den skönhet han upplever på ön och han återkommer ständigt till resonemanget om det gotländska ljuset.
- Skagen - det är ingenting mot det man får uppleva här, säger han.
Och på sitt vernissagekort har lagt till meningen: "Gotland är som en vacker mystisk kvinna, man aldrig kan få.
Optisk poesi
Bröderna Strüwer har båda inspirerats av sin indonesiska bakgrund, ungdomsåren i Holland och Anthony har efter 25 års målande i Sverige hittat en bildvärld där människor attraherar och stöter bort varandra i en evig rörelse, en slags optisk och målad poesi med återkommande element från naturen.
Just nu är det magnolior och vallmon som gäller.
Utställningen kan ses till och med 25 juni.