"Stylisterna" som hjälper dig sälja våningen snabbt och till bästa pris

Kultur och Nöje2004-09-22 04:00
I USA och England är företeelsen redan etablerad och i Sverige dyker det upp home-stylister på rad, åtminstone i de större städerna med tonvikt på Stockholm.
"Home-styling", det finns ännu så länge inget bra eller vedertaget svenskt ord för detta, handlar om visningsinredning av bostäder in-för en försäljning och man kan säga att de arbetar som konsulter för säljaren och mäklarfirman som sköter försäljningen.
För säljaren, som kanske inte orkar bry sig eller kanske är för känslomässigt engagerad i sin gamla lägenhet, men som snabbt behöver sälja, kan detta vara ett sätt att få ut ett högre pris. Det visar erfarenheterna från bland annat USA där det också görs många teve-program om home-styling.
-Det är ofta viktigt för säljaren att snabbt komma till avslut genom att visa upp en attraktiv lägenhet, sticka ut lite grann och ge köparen möjlighet att se fördelarna med lägenheten eller huset, säger Carina Hulterström.

<span class='mr'>*</span>
Det första intrycket av en lägenhet är oftast det allra viktigaste när vi köper hus eller våning.
-Det gäller för oss att rensa bort och skala av så att kunden kan se möjligheterna att skapa ett eget hem, menar Eva Bryntesson.
-Där säljaren fortfarande finns kvar är det ofta så översållat med personliga saker så att det blir svårt att göra en uppfattning om själva bostaden, säger hon.
Då går stylisterna in och plockar bort, magasinerar om så behövs och väljer ut det som skall finnas kvar, kanske kompletterat med andra möbler, mattor, belysning eller konst.
-Hela tiden under ett samtal med säljaren, som måste se värdet av det vi gör och det de betalar oss för, säger Carina Hulterström.
I det första objektet som de arbetat med, en redan tömd tvåa på Lännaplan, har de försökt skapa ett tilltal med ljus och rymd eftersom färgerna redan var givna.
-Den målgrupp vi arbetet med här är någon av studenterna på Högskolan, eller kanske någon som nyligen skilt sig, säger Eva Bryntesson och menar att de är flexibla på säljarens uppdrag.
-Vi tror att vi lyckats skapa en harmoni här som tilltalar en köpare, säger Carina.
<span class='mr'>*</span>
Tekniken är alltså att skala bort, neutralisera, skapa överskådlighet, rensa bort det personliga - ett slags kosmetiskt inredning att likna vid en ytterst tillfällig installation.
-Om detta skall bli en ung människas första lägenhet skall de tänka: "vill jag bo här?" och "får jag plats med mina saker?".
Fler och fler mäklarfirmor tar hjälp av home-stylister, så gör även hustillverkare.
-Vi gagnar hela kedjan, tror Carina och Eva, genom att ge köparen möjlighet att se sina möjligheter, göra lägenheten mera lättsåld för säljare och mäklare, ge olika inredningsfirmor möjlighet att visa upp sina produkter, samt att ge de gotlänska konstnärerna och konsthantverkarna en exponeringsplats för sina alster, säger de två före detta anställda på Roma kungsgård.
-Om de inte köper just den här visade lägenheten kanske de ändå blir intresserad ev en viss konstnär eller designer när det är dags för den nya inredningen, säger Carina Hulterström och Eva Bryntesson med en mun.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!