Tenoren som inte vet vad ett NEJ är
Sedan Philip Jalmelid vann Tiljans Talanger 2003 har det bara rullat på och framgångarna har kommit slag i slag och fört honom vidare ut i världen.
Foto:
Där är han en av fem musikalelever som nu ska göra andra årets slutproduktion och en tid väntar honom på Malmöoperan där han skall dubblera både Petrus- och Jacob-rollen i Jesus Christ Superstar mot Ola Salo som gör Jesus. Men musikalframgångarna tar honom vidare än så, när tredje året startar börjar han med ett besök i San Diego och själv satsar han på en framtida karriär som musikalartist - förhoppningsvis i England.
- Det har gått så jäkla bra för mig och jag har hittills inte fått höra ett enda NEJ, säger den nu 26-årige och blivande musikalartisten som började sin karriär på Bilcitys reservdelslager här hemma i Visby.
Just nu är han på besök hos föräldrarna i Visby för att ladda inför satsningen i Malmö och vi träffar honom för att se vad som hänt sedan succén i Tiljans.
*
Många kommer säkert ihåg den talangfulle tenoren som hade lite svårt att ta till sig allt beröm. Men talangen tog han med sig till Stockholm och det var här det började på allvar, även om han sedan dess varit gästartist hos Hermans och suttit i juryn för Tiljans. Men mer än så har det aldrig blivit för Philip här hemma på Gotland och han var ju snäppet före Musikalkompaniet när de på allvar slog i genom.
- Men visst skulle det vara kul att vara hemma en sommar och försöka få ihop en show, kanske en "Best of Musicals", tänker han ibland.
Livet är ganska tufft för en musikalhögskolestudent och det är inte bara sång som gäller på schemat. Här står det också skådespeleri och även jazz och balett.
- Men andra året är värst efter som det är så produktionsinriktat. Vi repeterar hela tiden och spelar upp olika musikaler som redovisningar. Just nu har vi avslutat produktionen med Stephen Sondheims "Assassins", en i Sverige ganska okänd musikal. Sondheim är mera känd för exempelvis "Sweeney Todd" som just nu gått upp som film, berättar Philip.
*
Nu väntar ett år i Malmö. Först en termins praktik, resten av året blir betalt jobb som musikalartist. Skoltiden med alla produktioner och praktik skapar också mycket kontakter både i Tyskland och England och eftersom han fortfarande aldrig fått ett NEJ så är han helt införstådd med att skapa sig en karriär som musikalartist. Något annat finns inte på Philip Jalmelids världskarta.
Han har redan fått erbjudanden om att delta i uttagningar i Tyskland, bland annat för "Mama Mia" som skall sättas upp där. Men han skulle ändå föredra att starta karriären här hemma i Sverige.
Med sin numera klassiskt skolade röst och ett omfång som överstiger tenorstämman hoppas han sedan på att hamna i England.
- Vore roligare än Tyskland, där dubbas allt och tänk dig själv att sjunga "Queen" på tyska, säger han.
- Man vill gärna satsa på det som känns rätt, menar Philip som därför tänker avsluta studierna innan han tar professionella jobb även om han fått en del anbud.
*
Även om livet som musikalartist är en hård skola där man både kan bli berömd och dömd så satsar han vidare. Via skolan i Göteborg har han också sjungit en del opera, nu senast med en duett vid en vårkonsert tillsammans med den blivande världstenoren Nicola Matisic som frilansar på Göteborgsoperan.
- Jag skäms verkligen inte för att det går jäkligt bra för mig just nu och att min kapacitet är bra. Och jag har lärt mig att inte vara rädd för att göra bort mig. Det finns inga misslyckanden, bara erfarenheter.
- Samtidigt vet jag hur viktigt det är att behålla fötterna på jorden och inte anpassa sig för mycket till det här konstlade livet, säger han eftertänksamt.
- Jag tänker bevara den där "lille" gotlänningen i mig även om karriären blir framgångsrik, säger Philip Jalmelid.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!