Thomas Almqvist hade alltid ett finger med i spelet

En av Gotlands mest betydelsefulla musikanter på senare tid har lämnat oss. Thomas Almqvist skulle i januari fylla 56 år när han drabbades av en trolig hjärtinfarkt i sitt hem i Fredrikshamn på Jylland där han arbetat det senaste halvåret.

Foto:

Kultur och Nöje2008-12-16 04:00
Det är många som i dag kan framhålla hans storhet, både som medmänniska och medmusikant. Alla de musiker och sångare som han spelat med på Gotland sedan han flyttade hit vid början av 1990-talet, och alla de medspelare han skapat teatermusik med sedan han för första gången komponerade originalmusiken till Romateatern som 1996 satte upp "Köpmannen i Venedig".
Han är naturligtvis också denna dag saknad av en stor publik. Också av alla de som såg 1990-talets stora musikhändelse på ön växa fram - Club Svensson - som inte bara flyttade runt på krogarna i Visby utan också gjorde avstickare ut till resten av ön. Club Svensson blev en stor publiksuccé där Thomas Almqvist med sin gitarr och stora kunnande var en viktig kugge och en av fem kapellmästare.
Club Svensson var ett ideellt kulturprojekt som lyfte fram stora delar av öns musikliv som resulterade i nya konstellationer och där professionella och amatörer fick en gemensam plattform och scen. Projektet som varade under några viktiga år belönades 1998 med Gotlands Tidningars kulturpris.

*
Härom året lämnade Thomas Almqvist Gotland för ett hus och en blivande studio i Gärsnäs på Österlen i Skåne. Ett gammalt samarbete med Ola Magnell återupptogs samtidigt som han arbetade med olika musikprojekt både i Sverige och utomlands.
Men i Gärsnäs fanns också en intressant granne, gitarrbyggaren Mikael Sanden. En planerad platta började spelades in med den gitarr han lät beställa där och som levererades i maj. Bara några låtar återstod att spela in i studion i Stockholm - en platta som kanske ändå kommer att ges ut postumt.
Men tiden räckte inte till att både spela och bygga hus med studio och Thomas Almqvist övergav i somras de planerna och sålde huset i Gärsnäs. Flytten gick till Fredrikshamn där han bland annat arbetade med filmmusik.
Samtidigt hade han inlett ett nytt samarbete med den svenska jazzsångerskan Helene Eriksson och hela våren var inplanerad med spelningar runt om i landet.
Men till Gotland återkom han ständigt och vid sin död i torsdags fördes diskussioner om den kommande sommarens Shakespeare-uppsättning på Romateatern. Thomas Almqvist var åter aktuell om ekonomin tillät originalmusik i årets uppsättning "Som ni vill ha det".
Samtidigt jobbade han med den engelske kultpoeten Felix Dennis som fastnat för Thomas kompositioner och initierat ett samarbete där Thomas Almqvist stod för musiken.

*
Thomas Almqvist som debuterade under den stora proggeran har spelat och gjort 100-tals plattor med många svenska musiker som Cornelis Vreeswijk, Kjell Höglund, Ola Magnell, Marie Bergman, FinnZetterholm, Rune Andersson, Fred Åkerström, John Holm, Freddie Wadling, Ted Ström, Tomas Di Leva, Stefan Sundström, Lasse Englund och Turid.
1979 kom hans första egna platta "Nyanser" som är en lugn och akustisk platta. Samtliga hans plattor bjuder på avskalad och vacker instrumental musik.
På Gotland fick Thomas Almqvist stor betydelse för bland andra Annika Fehling, både som medmusikant och producent. Han var ytterst delaktig i Annikas debutplatta "Älskar du" och som en av initiativtagarna till studio Musicano också delaktig i hennes Melodifestivaldebut 1998.
Någon vinst blev det inte där, men väl hemkomna från det äventyret fick de läka såren med GT:s kulturpris för Club Svensson-projektet.
1996 började Thomas Almqvist skriva musik för Romateatern, något han fortsatte med fram till 2006 med ett enda avbrott.
Thomas Segerström och Romateatern har inför teaterns 20-årsjubileum planerat en bok om Romateaterns historia. Thomas Almqvists plötsliga bortgång har nu väckt en tanke om att också komplettera denna utgåva med en cd med delar av Thomas Almqvist teatermusik.

*
Thomas Almqvist var omvittnat lyhörd och känslig i alla de projekt han deltog och kunde alltid sätta fingret på de rätta strängarna. Därför fick han stor betydelse för det gotländska musiklivet, för Romateatern och alla andra kreativa sammanhang där han deltagit.
Han var en varm, öppen och mycket vänlig person som i första hand sörjs av de båda sönerna Joel och Max, samt sin före detta hustru Gunilla Almqvist och alla vännerna här på Gotland.
Begravningen kommer att hållas i Lidingö kyrka i januari.

1979 Nyanser
1980 The Journey
1984 Shen Men
1985 Unknown Tracks
1989 Silent Travellers
1996 Rewind (Best Of )
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!