När Liljevalchs vårsalong öppnar i Stockholm den 27 januari kommer en helt ny djurart att presenteras av den gotländske konstnären Martin Johansson. Hans stora målning "Tigerhav" är en av sammanlagt 264 verk som visas.
Den välrenommerade juryn med Ernst Billgren, Annika von Hausswolf, Peter Johansson och konsthallschefen Mårten Castenfors hade 2 136 sökanden att välja bland. 130 antogs till utställningen.
- Det är jättekul att bli utvald av den maffiga juryn, säger Martin Johansson när han tar emot i sin kombinerade bostad och ateljé i Visby innerstad.
- Att vara med på utställningen är en bra språngbräda och en fjäder i hatten. Jag hade inte riktigt förstått hur stort det är, men det brukar visst komma runt
60 000 besökare.
Flera stora målningar under utveckling pryder väggarna och Martin Johansson gläntar med stor inlevelse på dörren till sin rika fantasivärld där verkligheten skruvas några varv extra och tolkas på ett mycket personligt och uttrycksfullt vis.
Historien bakom "Tigerhav" började under en seglats i Bohuslän 2006.
- Jag satt i fören och tittade på solglittret i de rullande vågorna. När jag inte fokuserade blicken såg jag vertikala linjer framträda som tog formen av en jättelik vit tiger. Plötsligt blev vågorna till tusentals tigrar. Jag började genast skissa.
När havstigrarna tog form kom insikten att arten borde finnas överallt där det finns vatten. Tigeräggen de föds ur visualiserades i en egen målning som nyligen köptes till tingsrätten i Visby.
Den slutliga versionen av "Tigerhav" är för stor för att rymmas hemma och har i stället fått en plats på Wisby dessertkonditori i väntan på vårsalongen. Martin Johansson avslöjar att han hittills mest velat ha uppskattning för det han skapat hellre än att sälja sina målningar.
- Men målet är att leva mer på konsten och arbeta mindre som lärare på filmgymnasiet, så det är dags att marknadsföra mig själv lite mer.
Martin Johansson utbildade sig vid Falkenbergs konstskola i slutet av 1990-talet. Tekniken har sedan dess utvecklats genom eget experimenterande och lärorika misstag. För ett par år sedan ställde han ut på Gocart gallery i Visby och han har deltagit i "Öppna ateljéer" fyra gånger.
Hans bilder byggs ofta med organiska former och en förbluffande detaljrikedom. "More is more", säger han själv och ju längre man tittar, desto mer upptäcker man. Inspirationskällan är hans egen välutvecklade fantasi som han kombinerar med lusten att berätta.
En av bilderna han för tillfället arbetar med, började som en av hans skrivna berättelser. Den handlar om mormors alla sparade saker som man hittar i kistan på vinden. När orden ville ta form blev de ett tvärsnitt genom jordytan där delar av ett liv utkristalliserar sig bland de färgstarka jordlagren.
- Jag tycker om lupiner och tänkte att man tar frön och lägger in mellan allt i kistan. Om man sen gräver ner den finns hennes liv i allt som växer upp därifrån.
Martin Johansson sprudlar av lusten att se bortom det uppenbara. Om andra förstår spelar mindre roll.