De utställda verken vittnar om såväl grundläggande kunskaper i vävning i olika material och tekniker, formgivning och färgsättning, i broderi, tygtryck och tovning och med spännande teknikkombinationer. Här visas också exempel på fördjupade kunskaper och inspirerad frihet i förhållandet till textilier med personliga uttryck.
Ett exempel är munkabälte, en traditionell teknik och en väv i sig, som här, i kombination med fritt broderi och genomtänkt färgval, ger upphov till något helt nytt. Ett annat exempel är typiska trasmattevävar i samspel med traditionsbundet hålkrus eller klassisk rosengång med frifräsiga inslag av knutna rosetter, som flygande fjärilar, eller broderade detaljer.
Särskild i sin självklara enkelhet är en gardin komponerad och vävd i en teknik, minnande om både myggtjäll och stramalj, som är något helt nytt och skapad av Anna-Britta Holgén, äldst på kursen och inflyttad till Gotland och Stenkyrka. Något alldeles extra är också den vävda handväskan med framsida i ryaknutna gummiband, spill från gummifabriken i Hemse, och baksida i glittrig väv, gjord av Carina Hemmander från Etelhem.
Iögonfallande är också en berättande bonad med sömmad text och motiv i intarsia, en teknik med medeltida anor, gjord av Sandra Svensson. Speciell är också en väv i två delar, en diptyk gjord i noppväv och Moormanteknki, genomtänkt komponerad av Isabelle Gjörling, från Stockholm som är yngst på utbildningen.
Hennes väv är en av fem beställda arbeten som elever vid vävprofilen skapat på beställning och som ska pryda väggarna vid tillnyktringsenheten på S:t Olofsgården i Visby.