"Traditionella skolböcker är oslagbara"
- Vi hoppas att konferensen ska leda till att vi kommer att jobba ännu närmare varandra. Den nordiska traditionen är värdefull. Här har vi under lång tid satt eleverna i centrum. Barnen här är kunniga och det finns stora möjligheter för oss att jobba tillsammans, säger Mona Hillman Pinherio som är direktör i Föreningen Svenska läromedel.
När hon invigde mötet på fredagsmorgonen lyfte hon fram att det inte finns genvägar till lärande samt att läromedlet är pedagogens viktigaste verktyg i undervisningen. Ett faktum är att skolvärlden blir allt mer datoriserad. Föreningen Svenska läromedels åsikt i frågan är att läromedel måste få behålla sin status i undervisningen.
Den digitala utvecklingen som pågår i hela samhället är något även förlagsvärlden måste förhålla sig till. Innehållet är det viktiga och även en digital "förpackning" av läromedel är godkänd av Föreningen svenska läromedel. Teknikutvecklingen blir först ett hot om den används i stället för lärarledd undervisning. Däremot behövs en balans mellan de olika kunskapskällorna. Det är också viktigt med ett kritiskt förhållningssätt till den information som sprids via internet, enligt Mona Hillman Pinherio.
- Det behövs styrning av lärare och det behövs fortfarande läromedel. Eleverna måste veta vad de ska söka och hur. Traditionella läromedel är oslagbara vad det gäller läsinlärning. Digitala medel bör vara ett komplement, säger hon.
I en jämförelse mellan grannländerna finns både likheter och skillnader. Störst konto för läromedel finns inom den finländska skolan. Där är summan 670 kronor per elev och år. Sverige, Norge och Danmark hamnar på ungefär samma nivå, vilket motsvarar 525 svenska kronor per elev och år.
- Det att jämföra med en prenumeration på Kalle Anka som kostar det dubbla, säger Mona Hillman Pinherio.
Enligt branschorganisationen är läromedel en chans för elever att klättra i kunskapsstegen och lärarnas viktigaste redskap. För att de ska kunna användas effektivt behöver läroplan och kursplaner bli tydligare.
- I dag består de av ett förvirrande lappverk där meningarna går isär. Men nu jobbar regeringen med förändringar av kursplanen, det tycker vi är bra, säger Mona Hillman Pinherio.
I samband med skolbokskonferensen på Gotland har Föreningen svenska läromedel ställt tre krav på staten. Det första kravet är att intresseorganisationen vill att läromedelskunskap ska ingå som en poängdel i utbildningen för blivande lärare och i fortbildning.
Det andra är att kursplanerna ska bli tydligare så att lärare och läromedelsproducenter ska kunna veta vad de ska förhålla sig till. Ekonomiska satsningar på forskning kring läromedel är det tredje. Det med utgångspunkt i att det i dag inte finns någon forskning om läromedels betydelse satt i relation till lärare och elever.
- Här behövs forskning om mötet mellan elever, lärare och läromedel och vad som behövs inom undervisningen. Frågan är vad lärarna behöver för att eleverna ska nå maximal kunskap, säger Mona Hillman Pinherio.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!