Upp till bevis för Hultsfred

Foto: Maja Suslin / SCANPIX

Kultur och Nöje2012-06-14 04:00

15 000 sålda biljetter. Det är målet för årets Hultsfredsfestival. Till sin hjälp har arrangörerna dragplåster i form av återförenade Stone Roses och Cardigans, veteranerna The Cure samt nykomlingar som The XX.

På torsdag öppnas portarna till årets upplaga av Hultsfredsfestivalen. Fjolårets nystart med artister som Morrissey, Primal Scream, Suede och The Prodigy blev inte den mest lyckade med sammanlagt runt 10 500 besökare, ösregn och en tung ekonomisk förlust på minst ett sjusiffrigt belopp. En förlust hade de tyska arrangörerna FKP Scorpio förvisso räknat med även om den blev något större än planerat.

I år hoppas bolaget på bättring och sätter ribban högre.

- Målet är att vi ska sälja 15 000 biljetter i alla fall, och det tror vi att vi kommer att uppnå. Det ska mycket till för att vi inte ska göra det, säger festivalgeneralen Gunnar Lagerman på svenska FKP Scorpio.

Han vill inte exakt precisera hur många biljetter som sålts men bekräftar att det handlar om
13 000-14 000 hittills, de allra flesta är tredagarsbiljetter.

- Vi är ganska säkra på att vi kommer att få våra 15 000 biljetter i alla fall, säger han och tillägger att med den siffran ska man i princip gå runt.

- Vi kan göra en förlust i år också. Det ska inte vara några problem. Men det blir mindre än förra året.

En av nyheterna inför årets tillställning är flytten tillbaka till juni från juli.

- Vi gick tillbaka till de gamla datumen som festivalen låg på i tio års tid. Man skulle väl aldrig ha flyttat egentligen från den här helgen. Och så ligger vi samtidigt som andra Scorpiofestivaler och har kunnat köpa artister i klump.

Ett av dessa "artistköpen" är Stone Roses som FKP Scorpio bokat till fyra av sina europeiska festivaler. Manchesterbandet meddelade med buller och bång i oktober förra året att det blivit dags för comeback efter drygt 15 års tystnad. Hultsfred lyckades knipa åt sig den prestigefyllda bokningen i Sverige.

Även om Gunnar Lagerman har svårt att se förbi den bokningen som årets bästa vill han gärna framhålla helheten.

- Det finns många guldkorn med till exempel Bat For Lashes och Kasabian. Det är artister som aldrig spelat i Sverige tidigare.

...festivalvädret?

"Det såg lite oroligt ut för en vecka sedan med 30 mm regn på torsdagen men nu det ser bra ut med prognoserna. Det är faktiskt ett bra festivalväder. Det inte blir bra när det är gassande sol och 28-30 grader varmt."

...konkurrensen från Summerburst och Metaltown?

"Det är inte samma målgrupp."

Vilken målgrupp har ni?

"Jag skulle säga att vi har en blandad, starkt musikintresserad målgrupp. Från 15 till 50 år. Vi är inte en strikt nischad festival. Vi har en del pop, vi har lite rock och en hel del dans också. Men inte så mycket house, utan kanske mer dubstep och annan form av elektronisk musik."

...årets bästa bokning?

"Det beror väl på ur vilket perspektiv man ser frågan men det är svårt att inte nämna Stone Roses."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!