Upplev en bit av Japan i Hau

När du kliver in på Hau galleri kliver du in i den österländska historien och kulturen. Den långa stenladan, med sitt vackra innertak, andas Japan. Fem "rum" inramade av bambuväggar.

På bambustång. Kimono med sköldpaddsmönster. Fodret är tonat i harmoni till mönstrets färg.

På bambustång. Kimono med sköldpaddsmönster. Fodret är tonat i harmoni till mönstrets färg.

Foto: Kenny Bengtsson

Kultur och Nöje2010-08-10 04:00
I varje rum fem antika kimonor. Inköpta av fem japanska kvinnor. Fem gånger fem blir 25 kimonor som hänger på bamburör från taket. Årets utställning heter Kimono 5.
- Fem är ett viktigt tal i Japan. Det udda är viktigt. I  dag (läs i torsdags) är det den femte och även min födelsedag, säger Lena Nilsson Wärff, konstnär och galleriets drivande kraft.
400 år efter Kristus kom kimonon från Kina till Japan, ett plagg som är starkt förknippat med landet. 1993 och 1997 fick Lena Nilsson Wärff uppleva Japan genom ett stipendium. Efter det lärde hon sig att göra handgjort papper, mattor i silke och Japan blev en källa för konstnärlig inspiration.

Kimonorna som dinglar från taket blir en symbolik för det vackra och fördolda som finns i kulturen. Ull, siden och linne. Handsydda, vävda och broderade.
Körsbärsblommor, sköldpaddsmönster (som symboliserar evigt liv), bergstoppar och dimimiga moln är broderade på de antika och japanska klädesplaggen. Färgerna är lila, mörkblå, rosa, gula och röda. Vid varje kollektion står ett vackert glasobjekt, formgivna av glaskonstnären och Kosta Boda formgivaren Göran Wärff, på podium.
- Skulpturerna är utvalda efter kvinnornas personlighet innan vi såg deras val av kimonor, säger Lena Nilsson Wärff.
Ett val som blev en upplevelse för japanskorna. Man köper nämligen inte "second hand" i Japan.
- En kvinna i Japan har minst 30 kimonor i sin ägo. När en kvinna dör tar döttrarna över ett eller två plagg. Resten lämnas till antikhandlare. Man vill inte bära en annan kvinnas kimono, eftersom man inte vet om bäraren har haft en god eller ond själ, säger hon.
- I Tokyo kan man se en härlig stil, där unga tjejer med Dr. Martins knyter ihop sin kimono och sedan drar upp den. En protest. Så får man absolut inte göra enligt traditionen. Det är en rit att klä på sig en kimono, berättar hon.
Enligt den gamla skolan ska även geta-tofflor bäras till kimono.
- Det är som flip flops fast i trä. Det finns en triggerpunkt mellan tårna som stimuleras när man går i dem och som gör att man mår bra, säger Lena Nilsson Wärff.

One size. En kimono ska passa alla. Med hjälp av Obin, det fyra meter långa traditionella bältet, modererar man storleken.
- Tretton och en halv meter är det beräknade tyget som köps på rulle.
En ogift kvinna kan bära ärmar som går ända ner till golvet.
- Så fladdrar det vackert när de går.
En gift kvinna ska inte dra till sig ögonen på samma sätt. Och här ska det vara traditionellt med korta ärmar.
De kvinnliga kimonorna har ofta en öppning i ärmen, där man kan lägga sin mobil eller sitt läppstift. En praktisk och historisk detalj som ändå ligger i framkant.
De båda konstnärerna säger att det finns en samklang mellan den japanska bondekulturen och den svenska. Den som vill uppleva en bit av Japans folkdräkt och landets mystik ska ta sig till Hau galleri innan den 15 augusti.
Nästa år är det tio års jubileum.
- Galleriet är vårt skötebarn, vid sidan om andra projekt. Och det kommer nog alltid vara lite japaninfluerat här, säger Lena Nilsson Wärff.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!