Världsarvsmobilerna
Trovärdighet och enkelhet.Det är nyckelorden för en ny tjänst som ska omfatta information om samtliga världsarv via mobilen. En mobil världsarvsguide helt enkelt.
I dag finns det 812 världsarv varav Hansestaden Visby är ett. Potentialen för en mobiltjänst är enorm, menar Anders Stjernberg.
- Varje världsarv har i snitt en miljon besökare per år. Och då har Unesco ändå inte marknadsfört dessa utan för dem har det främst handlat om att säkra platserna så att de finns kvar till kommande generationer.
Idén är att i mobilen få världsarven presenterade i text, bild och kartor och sedan ha möjlighet att gå vidare till undernivåer för det världsarv man söker mer information om. Man kan då få en guidad tur på egen hand, på plats eller kvar hemma.
I fas ett tänker man införa de 328 världsarv som finns i Europa.
- 40 procent av världsarven och 55 procent av turismen pågår i Europa som också är väl avgränsat.
Fas två omfattar de 240 världsarven i Nordamerika, Australien och Asien. Här blir det en del tillkommande problem som olika mobilsystem etc.
- Världen är marknaden och Sverige är en bra början. Målet är att plocka in samtliga dagens 812 världsarv. Man skickar ett SMS och får tillbaka en länk.
Det handlar om en innehållstjänst. Informationen finns i och för sig redan tillgänglig via nätet. Men problemet är det numera vanliga: informationsmassan och sökmöjligheterna är enorma.
- Några få proffs orkar ta sig igenom, resten ger upp. När vi har en översvämmad marknad är trovärdighet ett måste. Det får vi i och med att vi har lierat oss med Unesco som är ett otroligt starkt varumärke, menar Anders Stjernberg.
Och FN-organisationen har hittills ställt sig positiv. I gengäld är det meningen att Unesco ska få en viss procent av den inkomst som tjänsten genererar. Det vill säga, när det blir en betaltjänst. Så här i inledningsskedet är det ännu en gratistjänst.
- Vi vill ha ett partnerskap med Unesco, det är en trovärdighetsfråga. Vi ska gemensamt utveckla den här tjänsten.
Men för världsarvet Visby tillhandahåller företaget också den gamla, klassiska varianten: en guide i pappersformat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!