Viktoria lade kraften på de känslosamma balladerna
Viktoria Tolstoy öppnade torsdagskvällens jazzklubb lite soft med sin pianist Jacob Karlzons låt "South". Men trion bakom sångerska körde för fullt redan från början.
Viktoria Tolstoys kväll på Jazzklubben var återhållen i de snabba låtarna och med all kraft på de långsammare och känsloladdade balladerna.
Foto: Bengan Zettergren
Det visade sig ganska snabbat att kvällens repertoar bestod av hela senaste plattan, "Pictures of me", undantaget låten "Green little Butterfly". Därtill titelspåret och ytterligare en låt från plattan "Shining on you" som kom 2004 samt två kompositioner av Estbjörn Svensson.
Varför hon inte sjöng Lars Danielssons vackra ballad "Green little Butterfly" får vi aldrig veta. Men ett fullspikat Munkkällaren kunde konstatera att Viktorias torsdagskväll på Jazzklubben var vokalt återhållen och att det var i balladerna hon ödslade på kraften.
*
Det är Lars Danielsson som producerat hennes senaste platta och som satt klangfärg på låtarna, inte minst i den egna kompositionen "Woman of Santiago" där det latinamerikanska gunget ligger i bakgrunden. Så även i några låtar av Prince, en av Viktoria Tolstoys stora förebilder, "Te Amo Corazón" och "Strollin´".
Det är för övrigt ett gäng namnkunniga kompositörer hon använder sig av i sin repertoar, Peter Gabriel, Seal, Stevie Wonder, Van Morrison och Alan Parsons och själv använder hon hela kroppen för att sjunga fram låtarna.
Men det är ändå inte det intensiva man främst kommer ihåg från den här konserten, snarare det mediativa och känsloladdade, som i Parsons "Old and Wise" eller Jacob Karlzons "Absentee". Den senare var kanske kvällens absoluta höjdpunkt.
*
Det var ett väl sammansatt och samspelt gäng som spelade från scenen. Viktoria gav plats åt sin trio och de fick briljera var och en på egen hand utan att helheten försvann. Och hon fick sedan fint understöd i det känslosamma, som "Love is real" och i extranumret "Shining on you".
Självklar avslutade hon konserten med låten "Have a good time" som växte i takt med att publiken uppmanades och nappade på att sjunga med. Det lät faktiskt riktigt snyggt. Jazzklubben i Visby är ju en perfekt plats att göra en live-inspelning från.
Det var fullsatt i torsdags kväll och noterbart var publikens sammansättning. Alla förutfattade meningar om hur en nördig jazzpublik borde se ut kom helt på skam. Det kändes som hela Gotland fanns på plats.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!