Makarna Vermum var inte de enda besökarna som gjorde både ett och två besök hos en och samma eller flera konstnärer under de tre dagarna med öppna ateljéer. Redan på fredagseftermiddagen hade de gjort sitt val, en fågelbild till yngsta barnbarnet i dopgåva. Konst är något att glädjas åt under hela livet och det är fint att kunna få lära sig se det vackra redan som liten. Ett bra konstverk är också en investering för framtiden konstaterar paret.
Pingsthelgen 2005 var premiäråret för Öppna ateljéer just denna helg. Evenemanget hade funnits tidigare år, men arrangerades då under juli månad). Pingsten för två år sedan medverkade 87 konstnärer och antalet besökare per ateljé var då cirka 200. I fjol ökade antalet besök till ett snitt om 380 per ateljé. Samtidigt räknade en del konstnärer så många som upp till 800 ateljébesökare. Årets evenemang är det största hittills på Gotland med 98 medverkande konstnärer, formgivare och hantverkare över hela ön.
I Klintehamn tar Anna-Stina Purk emot vid ateljé Gullvivan. Där visar hon fram sina akvarellmålningar och monotypier och kraftfulla textilier i tovad ull. En skål med tovade frukter visar på lekfullhet till både material och motiv och redan är sommarens kurser i akvarellmåleri fulltecknade.
Längs vägen tvärs Kronholmen i Västergarn signalerar Öppna Ateljéers färgglada band att här är det läge för ett stopp. Ingela Penje visar sina verk i olja och spännande arbeten i betong. Hennes mor Britta, också konstnär men med textil som sin specialitet, lyfts fram i minnet från 1970-talets kurser i växtfärgning tillsammans med Maj Jonsson vars konstnärsgård låg alldeles intill.
Direkt när Marianne Korsman slår upp dörrarna till sin ateljé finns intresserade besökare på plats. Ett sällskap från Kumla tar tillfället i akt att prata kyrkorestaureringar och möjligheter när det gäller att bygga nya kyrkorum.
Med oljemåleri, grafik, teckning och glas som sina speciella tekniker, och verksam både som konstnär och restauratör, kan Marianne Korsman berätta så att vi alla kan få en förståelse för både det gamla och det nya i den sakrala bildvärlden.