I våras publicerade Kultur och fritidsförvaltningen på Region Gotland en kartläggning över hur barn i för-, grund- och gymnasieskolorna på ön får ta del av kultur i olika former på skoltid. Björn Ahlsén är kulturstrateg på Region Gotland och är en av dem som står bakom kartläggningen.
– Vi vill införa en kulturgaranti för barnen. För att göra det är vi tvungna att veta vilket utbud som finns och hur det används av skolorna. Det vi fick ut från kartläggningen var att det finns ett stort utbud men att det kanske inte brukas så mycket som det skulle kunna användas.
I kartläggningen undersöktes utbudet av kulturaktiviteter riktade till skolelever, hur ofta skolorna deltog i någon kulturaktivitet samt om deltagandet i kulturaktiviteten innebar att eleverna fick skapa något själva, medverka i skapande eller delta som publik.
– Kulturen har hamnat lite i skymundan i skolvärlden på senare tid, vi som arbetar med ämnet tycker fortfarande att det är viktigt att man i tidig ålder får knåda deg, dreja, skådespela eller gå på någon konsert. Vi menar att det bidrar till att forma en människa, säger Björn Ahlsén.
Utifrån kartläggningens resultat framgick det att hälften av förskolorna på ön inte deltog i någon kulturaktivitet alls under 2017 eller 2018. Och Ahlsén tillägger att offentligt finansierade kulturaktiviteter för ungdomar mellan 15 och 25 är något som också behöver förbättras.
– Utbudet finns för både yngre och äldre. Just den här gruppen vet vi att vi måste lägga mer krut på men vi vet inte riktigt hur ännu. Planen är att vi ska fråga gymnasieelever här på Gotland vad de tycker ska förbättras och läggas till i öns kulturliv.
Det andra bekymret, att få alla skolorna på Gotland att ta del av de kulturaktiviteter som erbjuds till eleverna, tror chefen för Kulturskolan Hans Åke Norrby kan lösas genom nätverkande.
– Jag tror att den stora anledningen till att det skiljer sig på skolorna angående hur mycket kulturaktiviteter eleverna får ta del av beror på vilka personer som jobbar på skolorna. Finns det ett intresse för kulturen tar man vara på tillfällena som ges. Sedan måste det bli smidigare för skolorna att boka in grejer, jag har tagit på mig att bli någon slags mellanhand för att bokningarna ska funka smidigt för alla parter.
Att få förskolorna att delta i fler aktiviteter kan verka svårt men Thomas Sundström, chef på Länsteatern, har delvist löst problemet genom att ta föreställningarna till barnen. I år är de aktuella med musikalen Skrotissarna Nickelina och Nicke där ämnen som vänskap och hållbarhet behandlas.
– Ungefär vartannat år gör vi en föreställning där vi erbjuder oss att åka ut till förskolorna och det är väldigt populärt. Det handlar också till stor del om att bygga relationer med skolorna, det ska inte kosta något och det ska vara enkelt att ta emot oss. Vi vet vad som förväntas från vårt håll och lärarna vet vad som erbjuds.
Tror du det är en "deal-breaker" för vissa skolor att behöva komma till er för en föreställning?
– Ja i vissa fall, det är inte alltid lätt att transportera små barn långa sträckor. Kommer man upp i åldrarna är det enklare men just de yngsta funkar det inte lika bra med. Alla hinder som kan undvikas är väl positivt ifrån skolornas synpunkt.