Sparbetinget, som ska upp på bordet under onsdagens sammanträde i Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden, är resultatet av den budget som klubbades i regionfullmäktige tidigare i veckan. Aino Friberg Hansson (S) riktade hård kritik mot den föreslagna besparingen. Denna skulle troligen få till följd att pop- och rockutbildningen Ella i Fårösund måste avvecklas helt, anförde hon från talarstolen.
Thomas Nilsson, rektor på Folkhögskolan, vill inte kommentera förslaget och vad det kan tänkas få för konsekvenser i detalj förrän ett definitivt beslut fattats i nämnden.
– Men jag kan säga så här: Det här skulle få, om inte förödande, så åtminstone mycket allvarliga konsekvenser, som påverkar förutsättningarna att driva en folkhögskola framåt, säger han.
Hänger Ella eller någon annan linje löst?
– Det vill jag inte uttala mig om i dagsläget.
Folkhögskolans verksamhet finansieras genom såväl regionala som statliga medel.
– 3,5 miljoner utgör ungefär 17 procent av vårt regionala anslag. Dessa pengar används bland annat till våra lokaler och driften av dem, medan de statliga pengarna går till det pedagogiska. Men man kan liksom inte undervisa på gräsmattan, säger Thomas Nilsson och fortsätter:
– Det jag finner mest anmärkningsvärt är dock att våra politiker är inne och pekar ut enskilda linjer på det här sättet. Det florerar en rad felaktiga uppgifter och siffror i de här diskussionerna, och jag har avsikt att rätta till dem under nämndens sammanträde.
Annika Wassén, numera scenkonsulent på länsteatern, gick pop- och rock-utbildningen 2003, och hon är bestört.
– Den här utvecklingen gör mig rädd. Först konst- och dansskolan – nu detta. Det är Ellas förtjänst att jag flyttade till Gotland en gång i tiden – samt att jag blev kvar och fick jobb här. Vi behöver unga i arbetsför ålder på ön – att lägga ned konstnärliga utbildningar får motsatt effekt, säger hon.
Ella riktar sig till kvinnor, transpersoner och icke binära – ett tämligen sällsynt upplägg i svenska sammanhang.
– Innan jag gick Ella spelade jag mest med killar, och det svårt att ta plats då. Utbildningen i Fårösund gav mig chansen att pröva mig fram i en miljö där jag kände mig trygg. Och det är helt väsentligt om man ska växa som musiker. Trygghet är också en förutsättning om musikvärlden ska bli mer jämställd. Att folk inte kan se det – jag fattar inte, säger Annika Wassén.