I större delen av livet har Annie Ernaux funderat pĂ„ de hĂ€ndelser som intrĂ€ffade pĂ„ ett sommarkollo i Normandie 1958. Hon ville inte dö utan att ha skrivit om dem â det skulle ha varit ett misslyckande. Och nĂ€r hon Ă€ntligen lyckades skedde det tre Ă„r före metoo-rörelsen, vilket hon Ă€r glad över i dag.
ââEfterĂ„t skulle min blick nog ha förĂ€ndrats. Men den blick som rĂ€knas för mig Ă€r den jag hade dĂ„ och som under mĂ„nga Ă„r hindrade mig att skriva, sĂ€ger hon pĂ„ telefon frĂ„n sitt hus i Cergy, utanför Paris.
Annie Ernaux har hyllats som pionjĂ€r för sin förmĂ„ga att smĂ€lta samman historia, sociologi och sjĂ€lvbiografi â en metod dĂ€r autofiktionens jag fĂ„r ge vika för kollektivets universella berĂ€ttelse. Hon excellerade i "Ă ren" â en vindlande kollektiv berĂ€ttelse om tiden mellan 1941 till 2006 â och nĂ„dde en ny nivĂ„ av erkĂ€nnande. Men i "En flickas memoarer" verkar hon vilja riva hĂ„l pĂ„ bilden av sig sjĂ€lv som uppburen författare.
ââDet Ă€r tvetydigt, tror jag verkligen att jag kommer att förstöra den? Det Ă€r inte sĂ€kert. Men det fanns en önskan att bekĂ€mpa nĂ„got som ibland kan vara vĂ€ldigt tungt att bĂ€ra: det litterĂ€ra erkĂ€nnandet. Jag kĂ€nner att jag inte förtjĂ€nar det.
Manlig sexualitet problemet
LÀnge ville Annie Ernaux glömma den flicka hon var 1958, och inte lÀngre tÀnka att hon mÄste skriva om "hennes begÀr, hennes galenskap, hennes dÄrskap och hennes högmod". Den dÄ 17-Äriga Annie drömde oskuldsfullt och stort om kÀrlek och frihet.
PĂ„ kollot i Normandie intrĂ€ffade ocksĂ„ hennes allra första sexuella möte, med chefen för ledarna, "H". Mötet var brutalt och omtumlande â och den unga flickan blev vĂ„ldsamt förĂ€lskad. Annie Ernaux kategoriserar det inte som en vĂ„ldtĂ€kt, men nĂ„got slags övergrepp begicks nĂ€r hon i god tro följde med till ledarens rum.
ââI min oskyldighet och okunnighet fann jag mig plötsligt ligga i en sĂ€ng med ett kön i munnen. Men han förblev övertygad om att inte ha begĂ„tt ett enda fel, sĂ€ger Annie Ernaux som menar att det Ă€r den manliga sexualiteten â och dominansen â som Ă€r problemet i sĂ„dana situationer.
Hela personalstyrkan lade i stÀllet skulden pÄ den unga flickan. Hon hÄnades som dum och lösslÀppt.
ââAlla signalerade till mig att det var mitt fel â alla! sĂ€ger Annie Ernaux med en typisk fransk tonartshöjning, innan hon torrt konstaterar:
ââSimone de Beauvoirs texter friar mig â men visar samtidigt att jag gav efter för den maskulina dominansen. Filosofin fördömer mig ocksĂ„. Det fanns inget annat Ă€n tystnaden, att tystna och att fly allt det dĂ€r. Och det var vad jag gjorde.
Klassrelaterad skam
Annie Ernaux beskriver de efterföljande tvÄ Ären som traumatiska. De Àr som ett hÄl i hennes liv, dÄ hon var helt desorienterad, och dessutom började hetsÀta.
ââDet var i min kropp som jag genomlevde allt det hĂ€r. Jag blev bulimisk, och slutade att fĂ„ mens, och det var en ny skam, eftersom man inte pratade om sin mens dĂ„. Kul period för kvinnorna!
Skammen var ocksĂ„ klassrelaterad â eftersom arbetarklassens flickor ansĂ„gs vara mer lĂ€ttfotade. Annie Ernaux blottlĂ€gger alltid hur individen pĂ„verkas av sin sociala och historiska kontext. I böckerna "Min far" och "Kvinnan", som innebar hennes genombrott pĂ„ 80-talet, beskrev hon sina förĂ€ldrars strĂ€van bort frĂ„n arbetarklassen. Och arvet efter klassresan hon gjorde lever kvar.
ââDen sociala skammen har gjort avtryck i min personlighet. Jag kan uppleva den Ă€n i dag. Det manifesterar sig i officiella situationer, dĂ„ jag har en kĂ€nsla av att inte vara pĂ„ rĂ€tt plats. Jag kan ju bete mig â eller det kan jag inte alltid. Jag Ă€r alltid rĂ€dd för att göra fel, sĂ€ger hon.
Flickans skam över sexualiteten har hon dÀremot delvis övervunnit. I böcker som "Sinnenas tid" skildrar hon hur hon slutligen tog sig rÀtten att njuta fritt, och att skriva om det.
Behov av framtid
Ăven om Annie Ernaux aldrig lyckades ta till sig slagordet som metoo förde fram i Frankrike â "skammen har bytt lĂ€ger" â har skrivandet lĂ€ttat pĂ„ hennes börda. NĂ€r hon upptĂ€ckte i en lokaltidning att "H" hade dött kunde hon dĂ€rför distanserat konstatera "det Ă€r en man som jag har skrivit om".
Samtidigt slog det henne att han kanske trots allt mindes henne.
ââTĂ€nk om han visste vem jag var. Att skriva förĂ€ndrar saker. En bok Ă€r ett objekt som man kastar ut i vĂ€rlden. Och konsekvenserna vet jag ingenting om.
Nu arbetar hon sedan ett par Ă„r med en roman som pĂ„minner om "Ă ren". Att den boken blev sĂ„ Ă€lskad â trots att det Ă€r tiden som Ă€r huvudperson â förvĂ„nade henne.
ââDet var som att lĂ€sarna Ă„terupptĂ€ckte att de hade ett liv bakom sig. Ett kollektivt liv, som för dem kanske inte hade haft nĂ„gon betydelse, men sĂ„ upptĂ€ckte de att det hade det.
MĂ€nniskor behöver bĂ„de ett förflutet och en framtid. Att vara utlĂ€mnade till nuet Ă€r svĂ„rt för oss, menar Annie Ernaux. Men i pandemins era Ă€r vi alla det, noterar hon. 80 Ă„r fyllda försöker hon sjĂ€lv att fortsĂ€tta tĂ€nka framĂ„t â Ă€ven om Ă„ldrandet gör det till en inre kamp.
TT: HjÀlper skrivandet dig med det?
ââSjĂ€lvklart! Att skriva Ă€r att ge sig sjĂ€lv en framtid.