Barn lÀser allt mindre och har sÀmre lÀsförstÄelse i dag Àn för nÄgra decennier sedan, det visar bland annat rapporten "LÀsandets Ärsringar" som sammanstÀllt flera av de senaste Ärens rapporter om lÀsvanor.
Faktumet har vĂ€ckt debatt, bland annat efter en krönika i Expressen men rubriken "Sluta gulla â det Ă€r dags att tvinga barnen att lĂ€sa". Krönikan vĂ€ckte reaktioner och motstĂ„ndarna menar att tvĂ„nget ger motsatt effekt. Det alla verkar var överens om Ă€r att barn mĂ„ste lĂ€sa mer â men hur kan förĂ€ldrar locka barn till lĂ€sning i en tid av sociala medier, tv- och dataspel?
ââVar inte rĂ€dd för mutor! sĂ€ger författaren och bibliotekarien Jens Mattsson.
FörÀldrar anvÀnder redan mutor och belöningar i förhandlingar med barn pÄ flera andra omrÄden, det funkar Àven nÀr det kommer till lÀsning, menar han.
ââEftersom lĂ€sning i sig Ă€r nĂ„got gott sĂ„ Ă€r alla sĂ€tt bra, Ă€ven de fula, sĂ€ger han.
Skapa en vana
Han tipsar ocksÄ förÀldrar om att lÀsa nÀr barnen ser, inte bara nÀr man sjÀlv gÄr och lÀgger sig. I stÀllet för att be barnet lÀsa medan förÀldern lagar mat ska man föreslÄ att hela familjen sÀtter sig och lÀser i tjugo minuter efter maten.
ââNu tĂ€nker alla, "herregud hur ska jag hinna det?", men om man gör det en gĂ„ng i veckan sĂ„ har man i alla fall gjort det och efter en mĂ„nad har man gjort det fyra gĂ„nger, sĂ€ger Jens Mattsson.
Man kan ocksÄ prova "bok-trailers".
ââLĂ„na en hel hög med böcker, sen sĂ€tter man sig och lĂ€ser de första fyra sidorna i tjugo olika böcker och ser om det Ă€r nĂ„gon de fastnar för.
Tvinga inte barnet â tvinga dig sjĂ€lv
Barbro Westlund Ă€r lĂ€sforskare och lektor i lĂ€s- och skrivutveckling vid Stockholms universitet. Hon lyfter fram tvĂ„nget som metod â men inte för barnen.
ââGedigen forskning visar att om man tvingas till en aktivitet, dĂ„ slutar man göra den. Min uppfattning Ă€r att barn inte ska stĂ€llas inför tvĂ„ng att lĂ€sa, men vi vuxna mĂ„ste tvinga oss sjĂ€lva att se till att barn lĂ€ser, sĂ€ger hon.
Se till att barn har tillgĂ„ng till böcker som vĂ€cker nyfikenhet, hĂ€r kan biblioteken vara till stor hjĂ€lp, tipsar hon. Alla barn Ă€r inte intresserade av samma typ av böcker, i skolmiljö menar forskare att det ska finnas 50 procent skönlitteratur och 50 procent faktaböcker â sĂ„ kan man tĂ€nka Ă€ven hemma.
Barbro Westlund uppmuntrar Àven förÀldrar att inte sluta lÀsa högt nÀr barnet lÀr sig lÀsa, vÀlj i stÀllet mer utmanande böcker som barnet kanske inte klarar att lÀsa pÄ egen hand.
LĂ€s tillsammans
Barn kan av olika anledningar kÀnna motstÄnd till lÀsning. Det Àr inte konstigt om lÀsningen i perioder Àr en anstrÀngning för barnet men dÄ gÀller det att göra mödan vÀrd.
ââOm man vill att barnet ska lĂ€sa en bok som det finns ett motstĂ„nd till att börja med, dĂ„ kan man lĂ€sa högt en bit i början tills det börjar bli spĂ€nnande. Sedan kan barnet fortsĂ€tta sjĂ€lv. Det vet jag funkar bra, sĂ€ger Helena Bross, lĂ„gstadielĂ€rare och barnboksförfattare som lĂ€nge jobbat med frĂ„gor om barn och lĂ€skunnighet.
Att förÀldrar behöver bli mer aktivt delaktiga i barnens lÀsning Àr nÄgot som Àven Barbro Westlund understryker.
ââLĂ€s de böcker barnen lĂ€ser sĂ„ att du kan gĂ„ in i samtal med barnet eller ungdomen â tvĂ„ lĂ€sare emellan, sĂ€ger hon.
Att som förÀlder sjÀlv vara en lÀsande förebild Àr ett Äterkommande tips frÄn experterna.
ââBarn ser vad du gör. Om du anvĂ€nder mobilen hela tiden dĂ„ ser barnen det. Om du som förĂ€lder i stĂ€llet sĂ€ger att du bestĂ€mt dig för att inte anvĂ€nda mobilen vissa timmar pĂ„ kvĂ€llen för du vill Ă€gna dig Ă„t lĂ€sning i stĂ€llet, dĂ„ visar du att du sjĂ€lv gör ett medvetet val, sĂ€ger Barbro Westlund.