LĂ€stvĂ„ng och mutor – sĂ„ fĂ„r du ungen att lĂ€sa

Barns lÀsvanor har debatterats flitigt senaste tiden. Snart Àr det lÀslov men hur fÄr vi barnen att lÀsa mer nÀr de egentligen bara vill spela tv-spel eller hÀnga pÄ tiktok?
–Min uppfattning Ă€r att barn inte ska stĂ€llas inför tvĂ„ng att lĂ€sa, men vi vuxna mĂ„ste tvinga oss sjĂ€lva att se till att barn lĂ€ser, sĂ€ger lĂ€sforskaren Barbro Westlund.

Det gÄr lika bra att lÀsa faktaböcker som skönlitteratur, huvudsaken Àr att barnet tycker boken Àr intressant för dÄ skapas motivation. Arkivbild.

Det gÄr lika bra att lÀsa faktaböcker som skönlitteratur, huvudsaken Àr att barnet tycker boken Àr intressant för dÄ skapas motivation. Arkivbild.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Litteratur2020-10-11 10:40

Barn lÀser allt mindre och har sÀmre lÀsförstÄelse i dag Àn för nÄgra decennier sedan, det visar bland annat rapporten "LÀsandets Ärsringar" som sammanstÀllt flera av de senaste Ärens rapporter om lÀsvanor.

Faktumet har vĂ€ckt debatt, bland annat efter en krönika i Expressen men rubriken "Sluta gulla – det Ă€r dags att tvinga barnen att lĂ€sa". Krönikan vĂ€ckte reaktioner och motstĂ„ndarna menar att tvĂ„nget ger motsatt effekt. Det alla verkar var överens om Ă€r att barn mĂ„ste lĂ€sa mer – men hur kan förĂ€ldrar locka barn till lĂ€sning i en tid av sociala medier, tv- och dataspel?

– Var inte rĂ€dd för mutor! sĂ€ger författaren och bibliotekarien Jens Mattsson.

FörÀldrar anvÀnder redan mutor och belöningar i förhandlingar med barn pÄ flera andra omrÄden, det funkar Àven nÀr det kommer till lÀsning, menar han.

– Eftersom lĂ€sning i sig Ă€r nĂ„got gott sĂ„ Ă€r alla sĂ€tt bra, Ă€ven de fula, sĂ€ger han.

Skapa en vana

Han tipsar ocksÄ förÀldrar om att lÀsa nÀr barnen ser, inte bara nÀr man sjÀlv gÄr och lÀgger sig. I stÀllet för att be barnet lÀsa medan förÀldern lagar mat ska man föreslÄ att hela familjen sÀtter sig och lÀser i tjugo minuter efter maten.

– Nu tĂ€nker alla, "herregud hur ska jag hinna det?", men om man gör det en gĂ„ng i veckan sĂ„ har man i alla fall gjort det och efter en mĂ„nad har man gjort det fyra gĂ„nger, sĂ€ger Jens Mattsson.

Man kan ocksÄ prova "bok-trailers".

– LĂ„na en hel hög med böcker, sen sĂ€tter man sig och lĂ€ser de första fyra sidorna i tjugo olika böcker och ser om det Ă€r nĂ„gon de fastnar för.

Tvinga inte barnet – tvinga dig sjĂ€lv

Barbro Westlund Ă€r lĂ€sforskare och lektor i lĂ€s- och skrivutveckling vid Stockholms universitet. Hon lyfter fram tvĂ„nget som metod – men inte för barnen.

– Gedigen forskning visar att om man tvingas till en aktivitet, dĂ„ slutar man göra den. Min uppfattning Ă€r att barn inte ska stĂ€llas inför tvĂ„ng att lĂ€sa, men vi vuxna mĂ„ste tvinga oss sjĂ€lva att se till att barn lĂ€ser, sĂ€ger hon.

Se till att barn har tillgĂ„ng till böcker som vĂ€cker nyfikenhet, hĂ€r kan biblioteken vara till stor hjĂ€lp, tipsar hon. Alla barn Ă€r inte intresserade av samma typ av böcker, i skolmiljö menar forskare att det ska finnas 50 procent skönlitteratur och 50 procent faktaböcker – sĂ„ kan man tĂ€nka Ă€ven hemma.

Barbro Westlund uppmuntrar Àven förÀldrar att inte sluta lÀsa högt nÀr barnet lÀr sig lÀsa, vÀlj i stÀllet mer utmanande böcker som barnet kanske inte klarar att lÀsa pÄ egen hand.

LĂ€s tillsammans

Barn kan av olika anledningar kÀnna motstÄnd till lÀsning. Det Àr inte konstigt om lÀsningen i perioder Àr en anstrÀngning för barnet men dÄ gÀller det att göra mödan vÀrd.

– Om man vill att barnet ska lĂ€sa en bok som det finns ett motstĂ„nd till att börja med, dĂ„ kan man lĂ€sa högt en bit i början tills det börjar bli spĂ€nnande. Sedan kan barnet fortsĂ€tta sjĂ€lv. Det vet jag funkar bra, sĂ€ger Helena Bross, lĂ„gstadielĂ€rare och barnboksförfattare som lĂ€nge jobbat med frĂ„gor om barn och lĂ€skunnighet.

Att förÀldrar behöver bli mer aktivt delaktiga i barnens lÀsning Àr nÄgot som Àven Barbro Westlund understryker.

– LĂ€s de böcker barnen lĂ€ser sĂ„ att du kan gĂ„ in i samtal med barnet eller ungdomen – tvĂ„ lĂ€sare emellan, sĂ€ger hon.

Att som förÀlder sjÀlv vara en lÀsande förebild Àr ett Äterkommande tips frÄn experterna.

– Barn ser vad du gör. Om du anvĂ€nder mobilen hela tiden dĂ„ ser barnen det. Om du som förĂ€lder i stĂ€llet sĂ€ger att du bestĂ€mt dig för att inte anvĂ€nda mobilen vissa timmar pĂ„ kvĂ€llen för du vill Ă€gna dig Ă„t lĂ€sning i stĂ€llet, dĂ„ visar du att du sjĂ€lv gör ett medvetet val, sĂ€ger Barbro Westlund.

Fakta: Experternas tips

LÀs tillsammans med barnet.HöglÀs första sidorna för att hjÀlpa barnet komma in i handlingen, varva höglÀsning med barnet (lÀs varannan sida eller varannan mening), lÀs samma bok som barnet sÄ att ni kan diskutera innehÄllet.

HöglÀsning.FortsÀtt lÀsa högt för barnet Àven efter att hen sjÀlv lÀrt sig lÀsa, Ànda upp i högstadieÄldern.

Muta.Experterna Àr överrens om att det Àr okej att muta barnen om de har svÄrt att komma i gÄng med lÀsningen.

Var en lĂ€sande förebild.Barn gör inte som vuxna sĂ€ger – de gör som vuxna gör, lĂ€s nĂ€r barnet ser sĂ„ att barnen inte bara ser böcker ligga olĂ€sta.

Tvinga inte barnet att lÀsa.Tvinga i stÀllet dig sjÀlv att hjÀlpa och stötta barnet till lÀsning.

Ha böcker hemma.Se till att det finns böcker hemma som barnen gillar, barn gillar olika typer av böcker och det gÄr lika bra att lÀsa faktaböcker som skönlitteratur, lÄna frÄn biblioteket.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!