Det är inte första gången som den Leonard Cohen- och Ane Brun-inspirerade sångerskan från Dalarna uppträder på ön. Under de senaste 5-6 åren har Vilma Flood återkommit till Gotland vid ett antal tillfällen. Senast var på musikeventet Wall of Sound i maj, och ikväll är hon tillbaka för att uppträda på Nunnan i Visby tillsammans med musikerna Lars Knutas och Alexander Lund.
– Det känns jättekul. Knutas är ju från Gotland så det är på grund av honom som vi började åka hit och spela. Vi brukar komma tillbaka till Nunnan och köra någon spelning varje år, säger Vilma Flood.
I april släppte Vilma Flood sitt andra album: Moodswinger.
– Den här skivan är lite mörkare än den förra. Den är också lite mer välproducerad och välskriven. Jag har ju blivit äldre och lärt mig mer. Jag har också hittat in mer i min röst, så även den har blivit mörkare, säger hon.
Det finns fler kopplingar mellan Vilma Flood och Gotland än trummisen Lars Knutas. Det senaste albumet är nämligen producerat i Visby av gotlänningen Tobias Fröberg som tidigare jobbat med bland annat Ane Brun och Frida Hyvönen.
– När jag skickade ut förfrågningar till olika producenter så var Tobbe väldigt snabb med att svara. Vårt samarbete har fungerat jättebra och det kan bli så att vi kanske fortsätter jobba ihop i framtiden.
När Vilma gör musik ligger stort fokus på texterna och inspirationen hämtar hon från människor i sin omgivning.
– Det är viktigt att låtarna och framförallt texterna är bra ifall någon i min omgivning skulle känna igen sig i dem, skrattar Vilma.
På frågan om det finns något "Visby" i det nya albumet svara hon:
– Det finns det absolut! Jag sjunger ju inte "Gotland, Gotland, Gotland" eller "Visby, Visby, Visby" men det finns definitivt inbäddat i texterna. Det finns många människor som inspirerat mig här.
Vilma Flood spelar som sagt på torsdag klockan 21.00 på Nunnan. De som har lyssnat på låtarna tidigare kommer då att få höra dem i lite andra versioner. Spelningen kommer nämligen att hållas helt akustisk och hon hoppas att hon ska lyckas väcka och förmedla känslor till publiken. Det spelar ingen roll exakt vilka, men musik ska kännas.
– Och så hoppas jag på lite skratt och dans. Jag får släppa på det allvarliga på slutet och köra lite covers, skrattar hon.