Rekordpublik tog del av ljudkonsten

100 000 personer uppskattas under den gångna sommaren ha besökt de fyra platser där det internationella ljudkonstprojektet ”GuteLjaudKarte” framförts under åtta sommarveckor. ”En jäkligt bra siffra”, sammanfattar Sten Melin på Visby Tonsättarcentrum.

ÖSTERSJÖNS LJUDLANDSKAP. Konstnären Åsa Stjerna kallade sitt verk ”Mare Balticum”, placerad i den drygt 100 meter långa tunneln under slagghögen vid Fabriken Furillen, där tolv högtalare återgav hennes konstnärliga gestaltning av Östersjöns ljudande undervattenslandskap, från Bottenviken till Öresund.

ÖSTERSJÖNS LJUDLANDSKAP. Konstnären Åsa Stjerna kallade sitt verk ”Mare Balticum”, placerad i den drygt 100 meter långa tunneln under slagghögen vid Fabriken Furillen, där tolv högtalare återgav hennes konstnärliga gestaltning av Östersjöns ljudande undervattenslandskap, från Bottenviken till Öresund.

Foto: Bengt Valentinsson

Ljudkonst (GT)2015-11-25 09:12

Projektet ”GuteLjaudKarte” blev det i särklass mest välbesökta kulturarrangemanget 2015 där Statens Musikverk satsat pengar.

– Jag har i min redovisning till Musikverket gjort en låg skattning av besöksantalet, av aktiva lyssnare och de som mera spontant blivit delaktiga, till 100 000 personer, säger Sten Melin, projektledare för ”GuteLjaudKarte”, som menar att han inte tagit i för att skapa fina siffror.

Målet var att locka cirka 50 000 besökare, nu blev det dubbelt upp.

En organiserad publikräkning har dock bara skett på ett av ställena, på Körsbärsgården i Sundre. Siffrorna från Furillen bygger på ägarens beräkningar och på de två övriga ställena har det gjorts kvalificerade beräkningar utifrån annat statistiskt material.

– Valet av platser har naturligtvis varit medvetna, det är platser där det under sommartid passerar mycket folk, både gotlänningar och sommarturister, säger Sten Melin.

Att några av verken varit platsspecifika, som det vid Helgumannen, bidrar naturligtvis till många besökare, men det var också ett sätt att förvalta platsen.

Även de reaktioner som kommit projektet till del har uteslutande varit positiva, det visar de gästböcker som lagts ut och ägarna till Körsbärsgården vittnar om många besökare som blivit helt betagna av tyska Christine Kubisch verk.

Projektet har också fått uppbackning av media, både lokalt och i rikspressen, även brittiska BBC gjorde ett inslag från Furillen med mycket positiva omdömen.

– Därför kommer vi att göra en ny ansökan om pengar inför sommaren 2017, och hittar vi spännande ljudkonstnärer kan det bli en uppföljning på helt nya platser på ön, säger Sten Melin.

– Gotland är den optimala platsen för det här projektet och Sten Melin hoppas det är möjligt att starta en ljudkonstbiennal här på ön.

– I dag är kulturdriven tillväxt på tapeten och då menar vi att 100 000 besökare är något att känna stolthet inför och då gäller det att tänka utanför boxen.

– Gotland har inte råd att slarva bort den här möjligheten, menar Sten Melin.

Han menar att de fyra olika verken hade ett bra innehåll, både för gotlänningar och för besökare.

– Häpnadsväckande bra, säger han.

– Men det gäller också att inte blunda för svårigheter, det är kostsamt och kräver tekniskt kunnande. I år fick vi mycket hjälp med de tekniska lösningarna av Riksutställningar.

Projektet har skapat ett gott renommé för Gotland och Visby Internationella Tonsättarcentrum och i den internationella ljudkonstvärlden har Gotland som plats stärkts avsevärt, trots att man tvingades genomföra årets projekt med en bantad budget.

GUTELJAUDKARTE 2015

Helgumannen på Fårö, med Jana Winderens verk ”On this beach” med uppskattningsvis 11-15 000 besökare.

Fabriken Furillen, med Åsa Stjernas verk ”Mare Balticum” med 6-8 000 besökare.

S:t Olofs ruin i Visby, med Carl Michael von Hausswolffs verk ”Tre Magi” med uppskattningsvis 45-60 000 besökare.

Körsbärsgårdens Konsthall i Sundre, med Christins Kubisch verk ”Remote relations” med 18 000 besökare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!