82-åring fick vänta fyra timmar på sjukresa

När 82-åriga Lisbeth Hansson i Hemse var klar på lasarettet fick hon vänta i fyra timmar på sin sjukresa hem.

I lördags berättade GT om Ulrika Nilsson Qvarnstedt som riktade kritik mot beställningscentralen Samres. Hon är inte den enda som är missnöjd.

I lördags berättade GT om Ulrika Nilsson Qvarnstedt som riktade kritik mot beställningscentralen Samres. Hon är inte den enda som är missnöjd.

Foto: Johan Heikensten/Norrköpings tidningar

Missnöje (GT)2016-11-24 11:00

Det hade kunna sluta riktigt illa eftersom Lisbeth Hansson har diabetes och inte hade medicin med sig till stan.

– När jag ringde till Samres vid 15.30 fick jag tre gånger besked om att det inte fanns någon bil och att jag skulle återkomma om en kvart. Fjärde gången jag ringde sa de att jag skulle få vänta till 19.30. Jag förklarade att jag inte kunde vänta så länge eftersom jag då skulle bli sjuk av min diabetes, och att de i så fall fick hämta mig med ambulans, berättar Lisbeth Hansson.

När hon fått beskedet från Samres hade restaurangen på lasarettet stängt och efter ett tag fick hon känning av lågt blodsocker. Någon medicin hade hon inte med sig.

– Sjukresan till lasarettet var inte planerad, men efter samtal med ögonmottagningen tyckte de att jag skulle komma in. Så det blev lite hastigt, säger Lisbeth Hansson.

Hon har tur som har sin dotter och svärson boende i Visby. De hämtade henne på lasarettet och såg till att hon fick mat.

– Jag ringde Samres och frågade om de kunde hämta Lisbeth hemma hos oss så att vi skulle slippa skjutsa henne till lasarettet igen. Vid sjukresor hämtar taxin enbart på sjukhuset eller vårdcentral var svaret jag fick, berättar svärsonen Anders Andersson.

Till slut gav Samres klartecken att bilen skulle hämta Lisbeth Hansson på deras adress i Visby. Men den kunde inte komma tidigare än 19.30.

– När taxin kom pratade jag med chauffören. Han förklarade att han hade kunnat komma tidigare om han fått veta att vi ville det, eftersom det inte varit några körningar på ett tag, säger Anders Andersson som anmält det inträffade till regionens kundtjänst.

Samres hänvisar till Region Gotlands kundtjänst, som inte kan svara på varför Lisbeth Hansson fick vänta så länge.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!