Tre i Blåsarkvintetten går i pension

Nästa år slutar 60 procent av medlemmarna i Gotlands Blåsarkvintett. Tre av musikerna går nämligen i pension. Nuvarande sättning har spelat ihop under 26 år.

Tomas Danielsson, valthorn.

Tomas Danielsson, valthorn.

Foto: Henrik Radhe

Musik (GA)2018-10-02 15:45

Det är Zbigniew Jakubowski, fagott, (mitten av juli), David Nisbel, oboe, (årsskifter 19/20) och Tomas Danielsson, valthorn, (vid semestern nästa år) som lämnar Blåsarkvintetten under 2019. Kvarstår gör Lars Linna, flöjt, och Magnus Dungner, klarinett.

– Tomas var sist in, 1992, sen dess har vi varit samma gäng, konstaterar Zbigniew.

Han och David började 1985 så de har således spelat tillsammans 33 år.

– Det längsta förhållande jag haft, jag var gift i 20 år, noterar Zbigniew.

Gotlandsmusiken söker därmed tre nya heltidsmusiker. De sökande får provspela (bakom en skärm så de är helt anonyma) och bedöms av en jury i vilken bland andra Gotlandsmusikens direktör Dag Franzén ingår. Detta sker under nästa år.

GA träffar den avgående trion i Gotlandsmusikens högborg i Vibble. Det finns mycket att berätta omkring de många årens musikverksamhet som innefattat turnéer i 15-talet länder. Att vara heltidsmusiker på en ö har exempelvis sina speciella förutsättningar. Att bli hastigt sjuk fungerar inte.

– Vi har inga givna ersättare, andra orkestrar har flera som kan rycka in från nära håll. Så vi spelar även om vi är sjuka, man tar något och kör, framhåller Zbigniew.

– Själv har jag spelat flera konserter med dubbelsidig lunginflammation. Har vi ställt in, frågar Tomas de övriga och erinrar sig, ”en gång i Växjö”.

Kvintettmedlemmarna har hållit sams genom åren, vidimerar de avgående.

– Vi har hållit på så länge samma gubbar, det är inte många ensembler som hållit längre. Vi bråkar aldrig, det är bara smågrejer, säger Zbigniew.

– Jag tyckte direkt att det var en god anda i huset, erinrar sig David.

Repertoaren kommer man överens om.

– Vi har ingen given konstnärlig ledare, vi är fem som röstar så det blir alltid avgjort, framhåller Zbigniew.

Det råder ett visst vemod inför det kommande årets avslutande konserter och var och en kommer förstås att sakna sina kolleger. David Nisbel sammanfattar:

– Jag har hållit på sen jag var barn, vidare genom skolan, levt ett liv i och kan branschen.

Och samtliga kan tänka sig att fortsätta spela i någon omfattning.

– Jag går ner ett tag, sen får jag se om det går att frilansa. Men jag övar inte två timmar per dag för en konsert, säger Tomas.

– Jag spelar och ser, blir det ingenting lägger jag ner, konstaterar Zbigniew.

– Jag har inte planerat något men vill någon ha mina tjänster finns jag här, framhåller David.

Frågor

1. Var är du född?

2. Var bor du?

3. Favoritplats på Gotland?

4. Hur började musikintresset?

5. Varför blev det nuvarande instrument?

6. Spelar du något annat instrument?

7. När började du vid Gotlandsmusiken?

8. Roligaste konserten?

9. Favoritkompositör?

10. Intressen utanför musiken?

Svar

Tomas Danielsson, valthorn.

1. Stockholm (Hägersten)

2. Barlingbo.

3. Östergarn.

4. Med Beatles i 5/6-årsåldern.

5. En tillfällighet, ett lärarförslag, valthorn visste jag inte vad det var.

6. Gitarr.

7. 1992.

8. En i Brasilien där ungar levde sig in så vi bara skrattade till slut.

9. Dimitrij Sjostakovitj.

10. Barista.

Zbigniew Jakubowski, fagott.

1. Warszawa

2. Visby

3. Södra Hällarna

4. Min äldre syster spelade gitarr och sjöng och farfar var orgelbyggare.

5. En slump. Sökte musikskolan på gitarr men blev erbjuden fagott.

6. Gitarr

7. 1985

8. I katedral i Stettin. 1 200 åhörare och tv-inspelning.

9. J S Bach

10. Segling, läsning, resa.

David Nisbel, oboe.

1. Uppsala

2. Vibble

3. Högklintsområdet

4. Det blev så, alla spelade blockflöjt.

5. Ville spela fagott men hade för små händer vid 11 år så det blev oboe som fadern.

6. –

7. 1985

8. När kvintetten turnerat i olika länder

9. J S Bach

10. Harley Davidson

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!