Årets upplaga av Gotland Chamber Music Festival har ställts in på grund av pandemin. Men festivalens konstnärlige ledare, pianisten Staffan Scheja, är på ön och torsdag kväll ger han inte bara en, utan två, konserter i Sankt Nicolai ruin i Visby. Festivalen skulle i år haft Ludvig van Beethovens musik som tema, som ett led i 250-årsfirandet av kompositörens födelse.
– Vi hade artister från London, Paris, Berlin och flera andra håll bokade. Vi väntade in i det sista med att ställa in, men i mitten av april tvingades vi ge beskedet att festivalen inte kunde genomföras. Vi räknar med och hoppas att samma artister kan komma till sommaren 2021. Men då blir det förstås ett annat program, säger Staffan Scheja.
Musik av Beethoven blir det dock i det program som Staffan Scheja nu själv bjuder på, två konserter tillkomna som ett sätt att på minna om att festivalen ingalunda är död.
– Vi har resurser att fortsätta. En av sponsorerna fortsätter faktiskt att sponsra i samma omfattning i år som tidigare år.
Musiken av jubilaren som Staffan Scheja valt är den kända sonaten Apossionata. Den följs av två lika bekanta stycken av Frederic Chopin. Först Nocturne i Ess-dur opus 9, nummer 2:
– Den har alla hört, säger Staffan Scheja.
Och så Schuberts opus 60, en Barcarolle.
– Den är komplex. Jag har levt med den hela livet, kommenterar Staffan Scheja.
Sist i programmet för de båda konserterna återfinns Robert Schumanns Humoreske, opus 20. Pianostyckets sju satser anges ta ungefär 27 minuter. Konserterna är utsatta till en timme, så det blir Schumann för nästan halva slanten.
– Den är vild, poetisk och kan tänkas spegla Robert Schumanns splittrade personlighet. Stycket är både djupsinnigt och melankoliskt – och det är tekniskt svårt, säger Staffan Scheja.
Han berättar att han började arbeta med Humoresken så sent som i år.
Med tanke på det du säger om Humoresken – i vilket stämningsläge är publiken efter sista satsen?
– Den slutar triumfatoriskt, svarar Staffan Scheja.
Han ger konserterna med bara en kort paus emellan, men utesluter inte något kortare extranummer. Publiken begränsas till 49 personer per konsert, så att det med honom själv inräknat stannar vid ett sällskap på 50.
Efter dubbelkonserten är bokningslistan tom:
– Hela min säsong är inställd. Inget är bokat, inte ens efter nyår, säger en pianist som just i pandemins år fyllt 70.