I 15 års tid har Kallis Bengtsson tolkat några av musikhistoriens tyngsta kompositörer på dragspel. Sommarturnén som inleddes i början av 2000-talet har förlängts i all evighet och är numera ett självklart inslag i landets konsertrepertoar.
Att kombinera dragspel och klassisk musik sågs dock som en smula vågat 2004. Kallis Bengtsson är född på Gotland, och det var också här publiken för första gången fick stifta bekantskap med hans konsertkoncept.
Bland inspirationskällorna fanns Gutebälgarna-grundaren och musikhandlaren Dolle Muthas, samt sonen Hasse Muthas.
– Akustiken i domkyrkan är fantastisk, särskilt för solokonserter. Jag kände därför att det skulle vara jäkligt häftigt att göra någonting där. Jag kollade lite försiktigt med Claes Holmgren (fram till nyligen domkyrkoorganist på Gotland) om det här med klassisk musik på dragspel kunde vara något för domkyrkan. ”Jajamensan. Kör”, sa han, minns Kallis Bengtsson.
När dagen var kommen möttes han av en behaglig syn: Kyrkan hade fyllts till sista bänkplats.
– De som var där undrade nog hur detta skulle låta. Är det ens möjligt att spela Bach på detta instrument? Inte så att de var skeptiska eller så, snarare nyfikna.
Så värst konstigt var det ändå inte, insåg publiken.
– Jag har huvudsakligen hållit mig till orgelmusik, och det är egentligen samma princip som med ett dragspel. Klangen är liknande. Sedan jag började med det här har det också blivit mer och mer accepterat med dragspel inom klassisk musik. Nu förstår de flesta att det inte bara kan användas när det ska dansas runt midsommarstången, säger Kallis Bengtsson.
Numera bor han i New York. Genom åren har det blivit en del framföranden på födelseön, men inte i domkyrkan. På onsdag återvänder han slutligen till platsen där allt började.
– Det känns underbart. Jag har spelat i en drös kyrkor under de här åren, men ingen kan faktiskt mäta sig med Sankta Maria.
Konserten har fått rubriken ”Klassiska mästare möter svenska dragspelskungar”. Med andra ord rymmer programmet inte bara Bach- och Beethoventolkningarna som blivit hans signum. Här hörs även kompositioner av svenska dragspelsgiganter som Andrew Walter.
Nu har du spelat klassiskt i 15 år. Finns det någon annan otippad genre du skulle vilja prova på?
– Klassisk musik är tidskrävande, så det har aldrig varit aktuellt att vidga vyerna. Men om jag hade obegränsat med tid skulle jag vilja ge mig i kast med countryn. Jag har faktiskt en dröm om att flytta till södra USA och driva hästranch.