Singeln i fråga är inspelad av sydkoreanska Taeyeon, som blev en megastjärna i hemlandet när hon gick med i gruppen Girl’s Generation under 00-talet. Efter släppet för en dryg vecka sedan dröjde det inte länge innan ”Blue” blev en av de mest sålda låtarna på Itunes i ett flertal länder, däribland Kambodja, Thailand, Taiwan och Singapore.
Hur tusan hamnar en gotlänning i det sammanhanget, undrar säkert många. Det gör faktiskt även Rassmus Björnson, som skrev ”Blue” för två år sedan.
– Jag var med på ett sponsrat låtskrivarcamp här hemma i Sverige. Tanken var att prova på att skriva i olika miljöer. Det var så ”Blue” kom till. Sedan hände inte så mycket. Jag hade faktiskt nästan glömt bort den när jag fick reda på att det nu fanns intresse för att spela in den på riktigt. Det har jag hört många gånger under min karriär, så jag tänkte inte mer på det. Två dagar före släppet fick jag klartecken: Det här blir av. Jag fattade ingenting. Jag har aldrig haft något att göra med Asienmarknaden – det är så långt från min värld man kan komma, säger Rassmus Björnson.
Har du någon teori om varför låten fick ett sådant genomslag där?
– Nä. Ärligt talar tror jag att det är Taeyeons förtjänst. Hon hade nog kunnat släppa i princip vad som helst och det skulle ha blivit lika stort.
Det är inte första gången gotlänningen, som numera har adress i Stockholm, klättar sig in på listorna. För några år sedan skördade han stora framgångar med houseprojeket Raise; singeln ”Find U” har i skrivande stund ungefär en miljon spelningar på Spotify. Det är uppenbart att Rassmus Björnson inte är helt bekväm med den uppmärksamhet som följt i spåren.
I intervjuer tonar han konsekvent ned sin egen person och dess betydelse för succéerna. ”Känslan är att mycket bara är tur”, konstaterade han 2017, när han medverkade i GT:s artikelserie ”Hitlåtens historia”
Känner du fortfarande så? Om något upprepas gång på gång kan det väl inte bara vara flax?
– Jag tror fortfarande att det handlar om tur i någon mening. Samtidigt har jag med tiden insett att desto mer man jobbar, desto mer tur har man. Fast när det gäller just den här låten vete tusan. Det är ju inget jag jobbat hårt för, så jag ser det nog mest som tur ändå. Det är annorlunda med Augustine. Där har jag lagt ned min själ.
Augustine är en Stockholmsbaserad soloartist, och Rassmus Björnsons senaste projekt som låtskrivare. En låt har hittills nått allmänheten – och mer kommer.
– Jag kan inte prata så mycket Augustine än. Ett stort skivbolag har hört av sig, men ingenting är klart än. Responsen har varit tokigt bra. När vi plockades upp av Hype Machine (en tongivande musiksajt, reds anm) kändes det riktigt stort – rent personligen betydligt större än ”Blue” faktiskt.
Och Raise då? Har projektet som gjorde honom till housestjärna över en natt slutligen somnat in?
– Ja du. Jag har faktiskt inte ägnat Raise någon tanke under ganska lång tid. Jag föredrar helt enkelt att skriva åt andra. Att göra musik under eget namn tar alldeles för mycket på mina krafter.
Nej, han ser ogärna sig själv i strålkastarljusets mitt. När endast lyckönskningarna återstår av samtalet får gotlänningen något besvärat i rösten. En misstanke om att anständighetens gräns passerats har börjat gnaga på sinnesron, förstår jag.
– Jag pratar inte så ofta om detta och hoppas att det inte lät så framfusigt, säger norra Europas kanske minst framfusiga person.