Egentligen började allting redan 2012, nĂ€r Lova Sönnerbo vĂ„gade söka till Lilla Melodifestivalen med bidraget "Mitt mod". Hon kom med â och vann.
ââNĂ€r jag sĂ„g vad lĂ„ten faktiskt gjorde med mĂ€nniskor, hur mĂ„nga som hörde av sig och verkligen kĂ€nde att de fick mod av den, det var dĂ„ jag insĂ„g att "shit, musik gör skillnad". Jag har alltid varit terapeuten bland mina vĂ€nner och gillar verkligen att vara en stöttepelare och inspirera mĂ€nniskor, sĂ€ger Lova.
Sedan dess har Lova, som anvÀnder sitt förnamn som artistnamn, slÀppt flera lÄtar med tydliga budskap. Ep:n "A gentleman's guide" frÄn 2019 Àr inspirerad av metoo-rörelsen och beskrivs av henne sjÀlv som en lista över "do's and don'ts" för mÀn.
SlÀppte kontrollen
Debutalbumet "Grown-ish", som slÀpps pÄ fredag, tar upp de komplicerade kÀnslorna som uppstÄr nÀr man befinner sig mitt emellan ungdomen och vuxenlivet.
ââHela albumet handlar om att vĂ€xa upp och bli Ă€ldre, att navigera som ung vuxen i samhĂ€llet. Alla förvĂ€ntningar som jag har pĂ„ mig sjĂ€lv och som samhĂ€llet har pĂ„ mig, sĂ€ger Lova.
SoundmĂ€ssigt hade hon först tĂ€nkt fortsĂ€tta med minimalistisk pop â det dĂ€r "sparsmakade, mystiska, torra soundet med antirefrĂ€nger", som hon sjĂ€lv beskriver det, men efter att ha rĂ„dgjort med producenter och lĂ„tskrivare tog skivan en annan riktning.
ââJag kĂ€nde att jag behövde fĂ„ lite mer dynamik i min musik, den kĂ€ndes vĂ€ldigt repetitiv live. Jag hade sĂ„ mycket kĂ€nslor och ilska inombords, och jag ville inte bara viska fram allting.
Nu innehÄller vissa spÄr till och med det Lova beskriver som "anthems".
ââJag Ă€r glad att jag vĂ„gade lĂ„ta det hĂ€nda, för jag brukar vara en person som vill kontrollera saker och ha det pĂ„ ett visst sĂ€tt.
"Har grÄtit"
Förutom kontrollbehovet Àr prestationsÄngesten en stÀndig följeslagare: Allting mÄste vara perfekt.
ââJag har grĂ„tit över det hĂ€r albumet, jag tror inte att det Ă€r hĂ€lsosamt.
TT: Hur gör du för att hantera det?
ââJag Ă€r duktig pĂ„ att prata om hur jag kĂ€nner, jag har uttryckt mycket för mitt team och mina vĂ€nner. Sedan ett halvĂ„r tillbaka har jag börjat gĂ„ i terapi igen, pĂ„ grund av de höga kraven jag har pĂ„ mig sjĂ€lv, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:
ââEna dagen kan jag lyssna och tĂ€nka att allting Ă€r bra, andra dagen att allting suger och ingenting duger. Jag har haft vĂ€rldens livskris.
Det hÀr Àr ocksÄ ett Àmne hon behandlar pÄ plattan. LÄten "Lame" Àr tydligt inspirerad av musikbranschen, och handlar om hur osÀkerhet uttrycks i kaxighet. PÄ "Dance for the hell of it" sjunger hon om att vÄga vara sig sjÀlv.
ââDet Ă€r lite ett finger till jantelagen i Sverige och att man ska vara sĂ„ mĂ„n om vad alla tycker och tĂ€nker om en. Alla bryr sig sĂ„ mycket om sig sjĂ€lva. Jag Ă€r sĂ„ trött pĂ„ att behöva anpassa mig och Ă€ndra mig.