PĂ„ âĂlskar inte vi dig dĂ„ â hommage till Olle Adolphsonâ Ă€r det en ny generation artister som gör versioner av lĂ„tar som "Trubbel", "Nu har jag fĂ„tt den jag vill ha" och "BlĂ„st".
Ronald Bood, som producerade Olle Adolphsons sista studioalbum "Ălskar inte jag dig dĂ„" 1994, var den som kontaktade Peter MorĂ©n och föreslog ett samarbete.
ââJag och Ronald kĂ€nner varandra sedan tidigare och han lĂ€ste att jag var peppad pĂ„ den nya Olle Adolphson-biografin av Jan Malmborg. Han tyckte att vi skulle göra nĂ„gonting för att ta Olles arv vidare till nya lyssnare.
Nya genrer
Skivbolaget EMI gav ut hyllningsskivan "Dubbeltrubbel" redan 2005, Äret efter Olle Adolphsons bortgÄng.
ââSĂ„ vi ville fĂ„ med nya artister ur en annan generation och lyfta fram lite andra lĂ„tar, sĂ€ger Peter MorĂ©n.
DÄ det begav sig var Totta NÀslund, Peter LeMarc och Eva Dahlgren bland artisterna som tolkade visorna, nu Àr det bland andra Janice, Zacke och Jonathan Johansson.
ââVi har försökt fĂ„nga upp genrer som r'n'b, lite hiphop och en del indiepop. Mitt eget band Peter Bjorn and John gör en lĂ„t som heter "Prylar" som jag tycker mycket om, den gör vi i en reggaeversion. Vi försöker tĂ€nka att man kan göra lĂ„tarna pĂ„ mĂ„nga olika sĂ€tt, det behöver inte vara gitarrkomp bara för att Olle hade det.
Zacke gör "VÀrldens dyraste slum", en tolkning av Olle Adolphsons kritik mot arkitekturen i Stockholms pÄ 60-talet nybyggda förorter. I den nya versionen har en rapvers tillfogats signerad LuleÄrapparen. Artisterna fick fria hÀnder, men hÀnsyn var ÀndÄ tvungen att tas till familjens önskningar, förklarar Peter Morén.
ââNĂ€r det Ă€r en cover fĂ„r man ju lĂ€gga till nytt, att göra en rap Ă€r som ett gitarrsolo ungefĂ€r. Med Jonathan Johanssons version var det dĂ€remot lite fara pĂ„ taket för han Ă€ndrade om texten helt. Efter att vi haft kontakt med Olles familj sĂ„ döpte vi om lĂ„ten till "Som om allt var grönt" och skriver att den bygger pĂ„ "RĂ„d till dig och mig". Det Ă€r samma melodi och jag tycker att det blev en vĂ€ldigt bra version.
Beppes barnbarn
Förutom familjens vÀlsignelse har projektet en sÀrskild anknytning till Olle Adolphsons musik, genom lÄngvariga samarbetspartnern Beppe Wolgers.
ââBeppes barnbarn Teodor Wolgers Ă€r med och det Ă€r jĂ€tteroligt, eftersom Beppe och Olle jobbade sĂ„ mycket ihop. Teodor spelar piano pĂ„ Elias tolkning av "Aftonvisa" och har producerat Janice version av "Trubbel".
Peter Morén sjÀlv gör tvÄ tolkningar, förutom "Prylar" Àven duetten "I ösregnet" tillsammans med Jennie Abrahamson. Intresset för Olle Adolphsons liv och verk vÀcktes tidigt, berÀttar han.
ââMitt första minne Ă€r att det spelades en skiva av Olle nĂ€r en slĂ€kting till mig gick bort ganska ung pĂ„ 1980-talet. Min mormor tyckte att det var opassande pĂ„ en begravning, eftersom det fanns svordomar i lĂ„tarna. Det stack ut, men jag började inte lyssna ordentligt förrĂ€n i 20-Ă„rsĂ„ldern.
ââJag hann se honom live i mitten pĂ„ 90-talet nĂ„gon gĂ„ng. Jag satt lĂ€ngst fram pĂ„ hans spelning pĂ„ Konserthuset och minns det som jĂ€ttebra.
TT: Vad Àr det hos Olle Adolphson som du uppskattar allra mest?
ââMĂ„nga artister positionerar sig som "melankoliska" eller "roliga". Men hos Olle fĂ„r allt vara med, sĂ„ som livet Ă€r. Hans melodier och harmonier Ă€r ocksĂ„ typ det vackraste som finns. Jag hittar fortfarande nya lĂ„tar som jag missat. PĂ„ skivan fick vi med en tolkning av en Lars Forssell-lĂ„t som han aldrig sjĂ€lv har spelat in utan bara framfört live, "Ellens visa". Vilma Flood gör en jĂ€ttefin version av den.
âĂlskar inte vi dig dĂ„ â hommage till Olle Adolphsonâ finns ute frĂ„n 3 februari.