Fredrik Vahlgren har några innehållsrika i backspegeln.
Sedan GT skrev om honom sist, det var i samband med Gotlandsturnén ”Vad ska vi sjunga för?” sommaren 2017, har han avverkat en rad föreställningar och framträdanden på fastlandet och utomlands – däribland ”Beat for beat”, den norska motsvarigheten till ”Så ska det låta” och musikalen Godspell på Malmö Opera.
I den sistnämnda spelade han jämte ett annat gotländskt stjärnskott, Stina Nordberg, som Fredrik Vahlgren känner väl från tiden på ön.
– Godspell var en helt fantastisk upplevelse. Och det är förstås en skön känsla när man kommer till repetitionerna första gången och får se ett bekant ansikte – ett från Gotland dessutom. Då vet man att åtminstone en kommer att göra bra ifrån sig i föreställningen, säger Fredrik Vahlgren när GT får honom på tråden.
Men nu är det alltså dags för nya utmaningar. Nästa vecka har ”Pippi på de sju haven”, en nyskriven musikalversion av den klassiska filmen från 1970, premiär på Intiman i Stockholm. Fredrik Vahlgren syns i flera roller, bland annat som ”Sjörövar-Fabbe”, piraten som håller Pippis pappa tillfångatagen.
Alla har väl en relation till Pippi. Du också antar jag?
– Jo, jag har liksom de flesta starka Pippiminnen från barndomen. Dels av filmerna och böckerna, dels av alla gånger man var i Pippihuset på Kneippbyn. Jag har alltid skrutit om det där för fastlänningar, att vi faktiskt har det riktiga huset på ön. Därför blev det en lite märklig flashback-känsla när jag fick en kram första gången från Pippin i vår föreställning. Det var precis som på Kneippbyn när jag var liten.
Musikalen skrivs och regisseras av Kålle Gunnarsson, som har lång erfarenhet av att sätta upp Astrid Lindgren på scen – men aldrig ”Pippi på de sju haven”. Kålle Gunnarsson är faktiskt den förste att ge sig i kast med en musikaltolkning av berättelsen. Det rör sig med andra ord om en urpremiär, godkänd av författarens barnbarn.
Hur kan det komma sig? Andra måste ha försökt ...
– Det är ganska svårt att få loss rättigheterna till Astrid Lindgrens verk . Men Kålle har jobbat en hel del med familjen genom åren. På så sätt har han över tid lyckats bygga upp ett förtroende hos dem, säger Fredrik Vahlgren, som tidigare samarbetat med Kålle Gunnarsson i ”Sound of music” på Intiman och ”Full Monty” på Teater Storan i Falkenberg.
”Pippi på de sju haven” är förevigad i filmform. Den som gör teater eller musikal av en film får alltid finna sig att bli jämförd med originalet.
Är det något ni brottats med under arbetet?
– Det ligger något i det där. Om man såg filmen i barndomen så är det frestande att utbrista ”Så ska det ju inte va’!” när det görs ändringar i nya versionen. Men då pratar jag främst om de vuxna. Barnen i publiken bryr sig inte om det där, tror jag. Men jag skulle inte säga att vi någonsin kände oss låsta. Föreställningen är ju en helt ny skapelse, så snarare har det varit högt i tak och mycket delaktighet i processen. Vi har inte bara blivit tillsagda vad vi ska göra, utan vi har fått bidra med egna idéer hela vägen.
”Pippi på de sju haven” kommer att spelas fram till april nästa år. Efter det blir det ännu en vända med ”Sound of music” för det gotländska musikalhoppet, då i Falkenberg.
Men sedan ser Fredrik Vahlgren fram mot lite välförtjänt ledighet. Eller ja, ledig och ledig.
– Jag och fästmön har just köpt hus. Det är ganska gammalt, så jag kommer nog aldrig gå sysslolös mer. Kåken ligger på Donsö utanför Göteborg, så det är från en ö till en annan. Man måste ju ha nära till vattnet.