Ett tungt generationskifte har skett till den 20:e upplagan av Gotlandsrevyn med premiär i fredags på Rondo i Klintehamn. Revyräven Patrik "Palten" Jonsson har således tagit över den viktiga rollen som huvudförfattare sedan revyskaparen Roland Olsson lämnat ensemblen.
Slutat har även veteranaktörer som Evert Jansson, Pilla Olin och Gusti Larsson. Därför känns det smakfullt att revykvällen inleds med en hela ensemblens hyllning till dessa tunga revynamn.
Gotlandsrevyn anno 2018 är en rak nummerrevy som Palten Jonsson dominerar. Förutom att vara huvudförfattare agerar han flitigt, har fungerat som regissör, gjort dekor/scenografi, programblad och affisch.
Lite tuffare texttag har det blivit. Numret där regionrådet Brittis Benzler ska träffa kompisarna/kollegorna Meit och Isabel, men har klara problem med att fästa blicken och håller på att ramla över scenkanten, balanserar på lyteskomikens gräns. Men det landar dråpligt.
Även musikaliskt är det emellanåt lite hårdare, Gary Moore hörs exempelvis inte ofta från en gotländsk revyscen. Men grundtonen är ändå för det mesta den gemytliga.
Trenden med filmade inslag fortsätter och publiken får bland annat följa Payex inifrån. Militären och storövningen Aurora ägnas ett rejält startsjok i andra akten. SFI, Svenska för invandrare, har bland andra fått den ekonomiska flyktingen Asta Runsten från Ronehamn som elev.
Janne Henriksson lyfter i år. Hans spattiga rörelsemönster har blivit mer återhållet och firar nu triumfer och han har också fått några rejäla texter att agera med. Bengt-Åke Rundqvist gör förstås sina kufar med bravur, inte minst när han agerar Hans "Himmler" Jakobsson.
Roland Olsson har, inte helt oväntat, ett nyskrivet nummer med i årets upplaga. Det är en text om flyktingsituationen med Brels "Den döende" som melodi. Numret är välpassande på en gotländsk tribun och framförs gripande av Julia Westberg på gutamål och möts av rikliga applåder.
Även revyveteranen Evert Jansson gör en omedelbar comeback. Hur ska inte avslöjas men den trägne revybesökaren kommer att känna igen figuren.
Nykomlingarna Niklas Sojde och Mari Winarve tillför sångkapacitet respektive udda karaktärer.
Totalt är det mycket musiknummer, häftiga scenkläder och ett genomgående rappt tempo. Så någon palatsrevolution har inte ägt rum i och med revychefsskiftet utan snarare ett förvaltande av en etablerad revytradtion.