Ny bok
Trion
Johanna Hedman
Norstedts förlag
Johanna Hedmans debutroman âTrionâ har redan innan den kommit ut sĂ„lts till mĂ€ngder av utlĂ€ndska förlag och förhandshajpen har varit stor. BerĂ€ttelsen om ungdom, kĂ€rlek och svek i det nutida Stockholm har sina problem.
RamberÀttelsen handlar om Frances som Äker till New York 2040 för att besöka förÀldrarnas ungdomsvÀn, litteraturprofessorn Hugo. Frances vill tala om sin mamma Thora men det vill inte han. NÄgot har hÀnt, en konflikt, en brytning. Hugo försjunker i minnen frÄn ungdomstiden nÀr livet fick fÀrg och form. Det gör vÄrt 2020-tal till ett disigt, nostalgiskt fjÀrran.
Boken handlar om tre studenter och deras relationsdrama i förelĂ€sningssalar, pĂ„ cafĂ©er och klubbar i Stockholm och pĂ„ resor utomlands. Medelklasskillen Hugo flyttar till Stockholm för att plugga litteraturvetenskap och hyr ett rum hos förmögna familjen Stiller som har en pampig vĂ„ning pĂ„ Ăstermalm.
DÀr trÀffar han stramt sjÀlvsÀkra dottern Thora som lÀser juridik och som har en pÄ-och-av-relation med fattige konstnÀren August. De har kÀnt varandra sedan barnsben. Nu kommer Hugo och stör deras invanda cirklar. SÄ smÄningom blir de tre vÀnner och sedan mer Àn sÄ. Hugo blir kÀr i Thora och hon blir kÀr i honom, men de vill inte binda sig Àven om de behöver varandra. August Àr navet i trion men han Àr vagt undanglidande och behöver inte beskriva sig sjÀlv vilket Hugo och Thora vÀxelvis gör i romanens mittparti.
De Àr osÀkra, sjÀlvcentrerade och missförstÄr varandra mest hela tiden. De fÄr tala i första person och dÀrmed analysera sig sjÀlva och sina motiv med ganska platta och triviala formuleringar.
Romanen Àr ojÀmn. Den Àr bra berÀttar-och formmÀssigt, den dialogdrivna stilen Àr lyriskt realistisk men alldeles för utsirad. Skildringen av den ungdomliga trions löftesrika entusiasm som övergÄr i svek och sorg Àr klarsynt skildrad men har ocksÄ en del problem. Personutvecklingen bockas av som i ett formulÀr, gestaltningen haltar och berÀttandet tyngs av överlitterÀra liknelser.
Alla talar förbi varandra, missförstÄnden reds inte ut, de slutar i tystnad. MÀnniskorna nÄr inte fram till varandra, de Àr ensamma ocksÄ i vimlet. Men sÄ, i romanens tredje del, byter författaren till tredje person och romanen glimmar till och vidgas till frÄgor om vad som Àr viktigt nÀr vi ser tillbaka, vad och hur vi minns, varför vi blev som vi blev efter valen vi gjort.
Livet gÄr vidare och det Àr bÄde en tröst och en sorg.