Stockholmsroman i ett nostalgiskt dis

Johanna Hedman

Johanna Hedman

Foto: Elvira GlÀnte / Norstedts

Recension2021-08-24 17:12
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Ny bok

Trion

Johanna Hedman

Norstedts förlag  

Johanna Hedmans debutroman ”Trion” har redan innan den kommit ut sĂ„lts till mĂ€ngder av utlĂ€ndska förlag och förhandshajpen har varit stor. BerĂ€ttelsen om ungdom, kĂ€rlek och svek i det nutida Stockholm har sina problem.

RamberÀttelsen handlar om Frances som Äker till New York 2040 för att besöka förÀldrarnas ungdomsvÀn, litteraturprofessorn Hugo. Frances vill tala om sin mamma Thora men det vill inte han. NÄgot har hÀnt, en konflikt, en brytning. Hugo försjunker i minnen frÄn ungdomstiden nÀr livet fick fÀrg och form. Det gör vÄrt 2020-tal till ett disigt, nostalgiskt fjÀrran.

Boken handlar om tre studenter och deras relationsdrama i förelĂ€sningssalar, pĂ„ cafĂ©er och klubbar i Stockholm och pĂ„ resor utomlands. Medelklasskillen Hugo flyttar till Stockholm för att plugga litteraturvetenskap och hyr ett rum hos förmögna familjen Stiller som har en pampig vĂ„ning pĂ„ Östermalm. 

DĂ€r trĂ€ffar han stramt sjĂ€lvsĂ€kra dottern Thora som lĂ€ser juridik och som har en pĂ„-och-av-relation med fattige konstnĂ€ren August. De har kĂ€nt varandra sedan barnsben. Nu kommer Hugo och stör deras invanda cirklar. SĂ„ smĂ„ningom blir de tre vĂ€nner och sedan mer Ă€n sĂ„. Hugo blir kĂ€r i Thora och hon blir kĂ€r i honom, men de vill inte binda sig Ă€ven om de behöver varandra. August Ă€r navet i trion men han Ă€r vagt undanglidande och behöver inte beskriva sig sjĂ€lv vilket Hugo och Thora vĂ€xelvis gör i romanens mittparti. 

De Àr osÀkra, sjÀlvcentrerade och missförstÄr varandra mest hela tiden. De fÄr tala i första person och dÀrmed analysera sig sjÀlva och sina motiv med ganska platta och triviala formuleringar.

Romanen Ă€r ojĂ€mn. Den Ă€r bra berĂ€ttar-och formmĂ€ssigt, den dialogdrivna stilen Ă€r lyriskt realistisk men alldeles för utsirad. Skildringen av den ungdomliga trions löftesrika entusiasm som övergĂ„r i svek och sorg Ă€r klarsynt skildrad men har ocksĂ„ en del problem. Personutvecklingen bockas av som i ett formulĂ€r, gestaltningen haltar och berĂ€ttandet tyngs av överlitterĂ€ra liknelser. 

Alla talar förbi varandra, missförstĂ„nden reds inte ut, de slutar i tystnad. MĂ€nniskorna nĂ„r inte fram till varandra, de Ă€r ensamma ocksĂ„ i vimlet. Men sĂ„, i romanens tredje del, byter författaren till tredje person och romanen glimmar till och vidgas till frĂ„gor om vad som Ă€r viktigt nĂ€r vi ser tillbaka, vad och hur vi minns, varför vi blev som vi blev efter valen vi gjort. 

Livet gÄr vidare och det Àr bÄde en tröst och en sorg.