Strippdansande seriemördare i blodig saga

Guldpalmsvinnaren "Titane" Ă€r ett iskallt vĂ„ldsspektakel – och en trollbindande uppvisning i fysiskt skĂ„despeleri.

Alexia (Agathe Rousselle) spelar i Ärets Guldpalmsvinnare "Titane" en seriemördare pÄ flykt som finner trygghet hos en brandman.

Alexia (Agathe Rousselle) spelar i Ärets Guldpalmsvinnare "Titane" en seriemördare pÄ flykt som finner trygghet hos en brandman.

Foto: Carole Bethuel/Njutafilms

Recension2021-10-08 06:55
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Drama/SkrÀck

Titel: Titane

Visas pÄ: Bio

I rollerna: Agathe Rousselle, Vincent Lindon, Garance Marillier

Regi: Julia Ducournau

Speltid: 108 min

Betyg: 3

I filmens korta prolog förses sjuÄriga Alexia efter en bilolycka med ett titanimplantat i skallbenet. DÀrefter introduceras vi raskt för hennes vuxna jag, en strippdansande seriemördare. VÄldet Àr till synes ett rop pÄ hjÀlp i en blankpolerad medelklassvÀrld, vilket Àr nÄgot av ett signum för fransk film.

Alexia (Agathe Rousselle) har utvecklat ett Elektrakomplex efter Är av obesvarade rop pÄ sin pappas uppmÀrksamhet. I stÀllet finner hon trygghet och tillfredsstÀllelse i bilars maskinella beskedlighet. Det freudianska arvet frÄn regissören David Cronenbergs "Crash" (1996) vilar tungt över filmens motorfetischism och kroppsmetamorfoser, och det ymniga lustmördandet fÄr en hemofob som undertecknad att utvÀrdera biosalongens flyktmöjligheter.

Men plötsligt skiftar filmen karaktÀr. Alexia försÀtts pÄ flykt efter en urspÄrad massaker och finner skydd hos en far vars son försvunnit tio Är tidigare. Hon lyckas mirakulöst nog förvÀrva dennes plats och pojkrum, ett scenario hÀmtat frÄn den isande dokumentÀren "The imposter" (2012). I Vincent Lindons gÄtfulla fadersgestalt Vincent, en steroidpumpad brandman, finner filmen och Alexia vÀlbehövlig stadga.

Vincent Lindon kÀnns igen frÄn flertalet franska produktioner, dÀribland Claire Denis "Svinen" (2013) som exploaterade skÄdespelarens solkiga maskulinitet pÄ liknande sÀtt som "Titane". Den toxiska atmosfÀren frÄn just Denis film Àr en annan intertext, inte minst synlig i brandsoldaternas kÄranda.

"Titane" förlitar sig annars pÄ hur debutanten Agathe Rouselle pendlar mellan feminint och maskulint kodade kroppsuttryck. Hennes förvandlingskonster Àr en trollbindande uppvisning i fysiskt skÄdespeleri.

I sin vÄldsamma mytbildning liknar filmen en ond saga, och den mÄr bÀst av att lÀsas som en sÄdan. KaraktÀrernas mÀnsklighet skalas ned till en rÄ kÀrna av blott kroppsliga förnimmelser. Metallsmaken i munnen Àr att jÀmföra med den hos författare som Mare Kandre eller Birgitta Trotzig.

NĂ€r huvudpersonerna slutligen blottar sig och spricker upp inför varandra Ă€r effekten ovĂ€ntat stark. Trots att "Titane" spelar pĂ„ vĂ€lbekanta skrĂ€ckfilmsstrĂ€ngar Ă€r filmen sevĂ€rd enbart för den högst ovĂ€ntade hĂ€ndelseutvecklingen. Även om detta tidvis mĂ„ste ske med fingrarna för ögonen.