Per Faxneld
Det ockulta sekelskiftet. Esoteriska strömningar i Hilma af Klints tid.
Volante
Hilma af Klint, Ivan Aguéli, Edith Södergran och August Strindberg hade en del gemensamt: de verkade runt sekelskiftet 1900 och var påverkade av tidens nyandliga strömningar. De fördjupade sig i teosofi, alkemi, ockultism och spiritism och kände sig moderna, vetenskapliga och andliga på en och samma gång. Konst, vetenskap och esoterism har varit tätt sammanvävda under historiens gång, särskilt under årtiondena runt förra sekelskiftet menar religionshistorikern Per Faxneld som skrivit en bok i ämnet som heter ”Det ockulta sekelskiftet – esoteriska strömningar i Hilma af Klints tid”.
Esoterism är ett paraplybegrepp för en mängd hemlighetsfulla läror som handlar om att man med hjälp av ritualer, symboliska bilder och kontakter med andevärlden kan förädla själen och nå bortom det världsliga.
Förra sekelskiftet var en brytningstid då kyrkan förlorade inflytande samtidigt som man gjorde stora naturvetenskapliga upptäckter. Röntgenstrålar, mikroorganismer, radiovågor – människor förundrades över alla osynliga krafter som verkade i det fördolda. En del esoteriker tog dessa upptäckter som belägg för att vi omges av osynliga andeväsen, auror och andra världar Många drogs till ockultismen och teosofin, där grundidén är att det finns en hemlig inre kärna i alla religioner som man kan göra till en syntes.
Konstnären Hilma af Klint skapade en ny bildvärld. Hon och hennes kamrater experimenterade med kollektiva teckningar. De trodde att andarna styrde vid bildskapandet. Trettio år senare gjorde franska surrealister försök med automatisk skrift. De ansåg att bakom förnuftsjaget fanns dolda krafter och energier och dessa ville de komma åt.
Det är en fröjd att läsa alla spännande historier om hemliga sällskap, magiska läror och mystiska riter som författaren bjuder på i ”Det ockulta sekelskiftet”. Vi möter kungar och poeter, andeskådare och Berlinbohemer, svärande adelsdamer och vänliga spöken och får veta mycket om teosofi, alkemi och spiritism och hur de nyandliga strömningarna påverkat konst, musik och litteratur ända in i våra dagar, för vår tids new age har sina rötter i det ockulta sekelskiftet.
Faxneld skriver kunnigt och medryckande om tro och vantro i detta vackra och slösande rikt illustrerade kulturhistoriska översiktsverk i behändigt och bärbart format.