Sollerman: "Alla dessa Slitebåtar!"

"De är en imponerande samling fartyg. Inte mindre än ett hundratal blir det totalt, och om jag inte missat något har Sillén lyckats leta fram bilder på så gott som samtliga. Fantastiskt!", skriver GT:s recensent Ola Sollerman.

Bilfärjan Apollo har funnits i flera versioner, här den som kom 1970. Ägdes av familjen Myrsten eller rättare sagt rederi AB Slite och rederi AB Volo.

Bilfärjan Apollo har funnits i flera versioner, här den som kom 1970. Ägdes av familjen Myrsten eller rättare sagt rederi AB Slite och rederi AB Volo.

Foto: Ola Sollerman

Recension2021-07-20 15:14
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En ny bok

Gunnar Sillén

Slite som hemmahamn

Balkong bokförlag

Komet. Meteor. Rauk. Fjaugen.

För gamla Slitebor och andra sjöfartsintresserade låter det här som ”ljuv musik”, i varje fall väcker de här fartygsnamnen starka minnen.

De här fyra fartygen och många, många andra Slitebåtar kan du läsa om i just utkomna boken ”Slite som hemmahamn” (Balkong bokförlag). Den är skriven av Gunnar Sillén, sjöfartsintresserad Slitebo, som för ganska länge sedan uppmärksammades för att han byggde båtar av papper(!) men som nu istället har satt båtarna på pränt i en bok som har det mesta att erbjuda för alla båtvänner.

Författaren börjar tidigt – så var också Slite tidigt ute vad gäller sjöfart. Åtminstone periodvis dominerade Slite gotländsk sjöfart med en handelsflotta till och med större än Visbys. Vi minns namn som Jakob Momma, Graham Brothers, Grubb, Enequistarna, Bachér, Nyströms – och så Myrstens förstås, de var också med tidigt. Av tidiga fartyg kan man minnas barkskeppet Svea, briggen Speculation, skonerterna Amor och Sofia Fredrika för att nämna bara några av dem.

Också rederierna/redarna har varit många. Några är redan nämnda, andra under senare tid har varit Ankaret, Hamra, familjerna Mattsson och Andersson med båtar som Solklint och Sudersand, men också Bernt Klasson och ”Togga” Torgny Karlsson.

Cementfabriken har förstås också spelat en betydande roll i Slites sjöfartshistoria och författaren ägnar den stort utrymme. Bra!

Men det är i första hand själva fartygen det gäller – och de är en imponerande samling. Inte mindre än ett hundratal blir det totalt, och om jag inte missat något har Sillén lyckats leta fram bilder på så gott som samtliga, ibland inte bara en utan flera bilder. Fantastiskt!

Också Slites lotsar och lotsbåtar finns med liksom tullare, kustbevakning, ja också fiskebåtar. Det betyder att Gunnar Sillén lyckats presentera en heltäckande och närmast komplett bild av sjöfarten på Slite både förr och nu.

Två andra Slite-bor bör nämnas i det här sammanhanget. Dels Bertil Boberg, som initierat den här boken, dels Agne Månson i Visby Skepparegille som gjorde upp en så gott som komplett förteckning av Slite-fartygen.