Hyss håller tempot uppe i fartfylld show

Hyss blandar humor och allvar i "Hur ser du ut egentligen?", en show i snabbt tempo och med tvära kast.

En eldig tango i rött – med sång om gäddhäng och annat som stör ett perfekt utseende.

En eldig tango i rött – med sång om gäddhäng och annat som stör ett perfekt utseende.

Foto: Per Leino

Show2019-11-05 11:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På väg mot premiären med Hyss kommer jag att tänka på att jag gjort samma promenad en gång tidigare, i riktning mot samma kvarter för att se fyra kvinnor med sång och sketcher fånga kvinnornas kamp, om att våga vara sig själv och stolt stå emot alla typer av förtryck. I samma hus på Strandgatan som Hyss spelar ”Hur ser du ut egentligen?” inledde Ainbusk sin karriär för mer än 30 år sedan. Temat är med andra ord välanvänt. Hur många har inte använt könsroller, ojämlikhet och krav på utseende som utgångspunkt i musik och teater. Frågan som dyker upp på väg mot premiären, vad nytt kan Hyss bidra med?

Showgruppen Hyss har valt ett utsnitt av det Ainbusk tog upp, utseendet, kanske för att yta blivit så mycket viktigare med tiden och sätten att nå ett perfekt utseende alltmer drastiska. Under en dryg timme hinner Amanda Heijbel, Blossom Tainton, Karin Leoson och Liisa Aus med tio nummer. ”Hur ser du ut egentligen?” är en show i ett rasande tempo, snabba klädbyten och tvära kast.

En eldig tango där scenen färgas röd inleder. Texten handlar dock om gäddhäng och andra tillkortakommanden, och skapar en effektfull kontrast. Hyss har skrivit nya texter till låtar som ”Nine to five” och ”Rum and Coca Cola”,  där den senare fått refrängen ”måste alla bröst peka upp”. 

Återkommande är att någon i kvartetten mellan några nummer iförd läkarrock kommer in och läser allvarsord, hämtade ur bland annat sjukvårdsupplysningens 1177. Anorexi, bulimi och BDD är sådan som publiken blir upplyst om. BDD står för dysmorfofobi, eller ”inbillad fulhet”. 

Läkarrocken står för allvaret. Det övriga är mest roligt, även om det finns en allvarlig underton. Som när Liisa Aus är i klädaffären, och får lära sig varför alla kläder numera sys för att passa en typ av kroppsform. Borta är tiden med A-, B-, C- och D-storlekar.

Klädaffären är tillsammans med träningslokalen och frisörsalongen utvalda för föreställningens sketcher. Att nuförtiden bara be om en klippning hos frisören är otänkbart, när man kan få en ”topp till tå – ultralyxbehandling” eller några injektioner botox av doktor Sprutt.

Kvartetten har en brokig bakgrund, Amanda Heijbel från radion, Liisa Aus som tidigare varit nyhetschef på Gotlands Media, Karin Leoson jobbar som kommunikatör och driver eget företag, och Blossom Tainton som är sångare och hälsoprofil. Alla har dock scenvana och trivs med att vara i rampljuset med egna texter.

De fåtal föreställningar som Hyss ger i november är i stort sett slutsålda. Uppenbarligen finns det utrymme för genren show med inslag av allvar.

Karta: Visby