Slite utveckling AB har ansökt om drygt 450 000 kronor för regionala tillväxtåtgärder, ungefär hälften av vad projektet beräknas kosta.
– Vi satsar hälften var, tänker vi, säger Mait Juhlin, vd i Slite Utveckling AB samt styrelseledamot i Slite intresseförening.
En del av projektet är att de så kallade donjonerna eller försvarsbatterierna, ska kunna visas för allmänheten. Det var anläggningar där soldaterna sov och som även fungerade som ett slags fästningar.
– Enholmen var under flera hundra år en strategisk plats för militären, som därifrån kunde övervaka inloppet till hamnen, berättar Mait Juhlin.
Målgruppen för Enholmen som besöksmål, är barnfamiljer, större barn- och ungdomsgrupper och friluftsmänniskor.
– Det här är verkligen något för barnfamiljer. Det är spännande med båtturen och att gå runt på ön, säger Mait Juhlin som hoppas att Gotlands länsmuseum ska kunna vara med i projektet.
– De är duktiga på att presentera historia på ett pedagogiskt sätt, kanske med en skattjakt av något slag.
Än så länge är inga pengar utlovade från reionen och Mait Juhlin är försiktig med att lova för mycket inför sommaren.
– Men vi har jobbat på med det här i några år och vill inte förlora hastigheten. Vi vill stärka upp hela skärgården här och Enholmen är ett steg för det.