Spelkungen: VÄra sagor ska inte ha nÄgot slut

Framtiden Àr mobil, Àven i spelvÀrlden. Men Sveriges spelkung rÀds inte ökad konkurrens.
–Vi vill hellre att nĂ„gon har en vana att spela tio minuter varje dag, varje Ă„r, Ă€n att man spelar klart spelet, sĂ€ger Tjodolf Sommestad, president pĂ„ "Candy crush"-skaparna King.

Tjodolf Sommestad har titeln president pÄ spelbolaget King, som ligger bakom megasuccén "Candy crush". Han ser med tillförsikt pÄ företagets position pÄ mobilspelsmarknaden, trots ökad konkurrens.

Tjodolf Sommestad har titeln president pÄ spelbolaget King, som ligger bakom megasuccén "Candy crush". Han ser med tillförsikt pÄ företagets position pÄ mobilspelsmarknaden, trots ökad konkurrens.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Spel2023-04-29 06:00

För 20 Är sedan skapade det som nu Àr King en plattform för snabba, enkla spel pÄ nÀtet. I dag har sÄ kallade casualspel flyttat till mobilen och tagit över rollen som draglok för en hel bransch.

– Nu har miljarder mĂ€nniskor runt om i vĂ€rlden en potentiell spelkonsol som de bĂ€r runt hela tiden. SĂ„ var det inte förut, sĂ€ger Sommestad.

Mobil framgÄng

Att fler stora, traditionella speljÀttar nu Àven vill vara mobilkungar Àr inget som skrÀmmer Sommestad:

– Jag kan inte pĂ„verka sĂ„ mycket om nĂ„gon annan slĂ€pper ett spel, men det fĂ„r de gĂ€rna göra. Det blir bara mer innehĂ„ll och mer anledning för att fortsĂ€tta spela spel i mobilen. Vi har en vĂ€ldigt bra position pĂ„ marknaden.

Kings i sÀrklass största framgÄng, "Candy crush", kom 2012 och har dÀrefter spritt sig till alla vÀrldens hörn och plattformar. Det till synes simpla konceptet i att kombinera godis i fÀrgglada rader fick mÀnniskor som tidigare inte spelat att bokstavligt talat gÄ bananas.

– Det finns nog fortfarande de som tycker att spel ska spelas pĂ„ en spelkonsol, eller dator, inte mobiltelefon. Men det spĂ€nnande Ă€r ju att samma individer ofta har massor av spel pĂ„ sin mobiltelefon ocksĂ„.

Datakraft

Att verka pÄ mobilspelsmarknaden Àr pÄ flera sÀtt annorlunda Àn att göra traditionella tv- och datorspel. Inte minst gÀller det ofta att hÄlla i gÄng ett spel i mÄnader, om inte Är.

– Vi har ju aldrig tĂ€nkt att vĂ„ra sagor ska ta slut, sĂ€ger Sommestad.

– MĂ„nga företag sĂ€ger att de anvĂ€nder data för att utveckla sig men jag tror inte mĂ„nga anvĂ€nder det sĂ„ mycket som vi gör. Vi har över 230 miljoner anvĂ€ndare sĂ„ vi fĂ„r in mycket signaler om vad de tycker Ă€r roligt.

TT: Men 230 miljoner anvÀndare mÄste ju ocksÄ betyda att det spretar ganska mycket Ät olika hÄll vad folk gillar?

– Det spretar sĂ„klart. Men det gĂ€ller ocksĂ„ att vara snabbfotad i det dĂ€r nĂ€r man kan. SpelvĂ€rlden Ă€r förĂ€nderlig. Vi pĂ„ King har gjort plattformsbyten förut, gĂ„tt frĂ„n webben till Facebook och sen till mobilt och frĂ„n iphones till android och sĂ„ vidare. Vi kommer att fortsĂ€tta, vi kommer att vara dĂ€r spelarna Ă€r.

Fakta: King och "Candy crush"

King Àr ett svenskt spelföretag som sett till omsÀttning Àr Sveriges största. Deras största titel Àr "Candy crush". Bolaget ligger Àven bakom "Farm heroes", "Pet rescue", "Bubble witch" och "Crash on the run".

King har huvudkontor i London och Stockholm och dĂ€rutöver studior och kontor i Malmö, Barcelona, Berlin, Malta, New York och San Francisco. Totalt har bolaget 2 000 anstĂ€llda varav 800 i Sverige.

King ingÄr sedan ett par Är tillbaka i spelkoncernen Activision Blizzard som huserar titlar som "World of warcraft" och "Call of duty".

Enligt Activision Blizzards senaste kvartalsrapport Àr "Candy crush" den "bÀst sÀljande spelserien i app-butiker för 23 kvartalet i rad". King uppger sjÀlva att spelet har "över 230 miljoner anvÀndare".

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!