Så vill DG lyfta fram kulturen på Gotland

Bolaget satsar hårt på kulturen och kommer inom kort lansera konceptet Kulturens ö. "Det här bygger på ett samarbete med all kultur", säger Johan Lindvall.

Johan Lindvall tror att den nya satsningen kan bli väldigt för Destination Gotland och kulturen på ön.

Johan Lindvall tror att den nya satsningen kan bli väldigt för Destination Gotland och kulturen på ön.

Foto: Malin Stenström

STORSATSNING2016-12-10 08:30

Destination Gotland vill skapa nya reseanledningar till Gotland och inom kort kommer de att lansera konceptet Kulturens ö. Tanken är att samla alla kulturevenemang på en och samma webbplats. Bolaget kommer även att välja ut evenemang som de ekonomiskt vill hjälpa med marknadsföringen.

– När jag som besökare funderar på om jag ska åka ner till Gotland, så ska det här vara en reseanledning. Det kan bli så att vi sätter ihop ett kultursafari eller liknande vissa helger, när det gäller kulturen finns det ingen sajt på ön som samlar all kultur, säger Johan Lindvall, marknads- och informationschef på Destination Gotland.

DG ska under nästa avtalsperiod, mellan 2017 och 2027, nå två miljoner passagerare. Konceptet Kulturens ö är en liten del till att nå det målet.

– Det här är ett strikt kommersiellt initiativ och vill hjälpa kulturen på Gotland att bli mer kommersiella med den här plattformen. Företrädare för kulturen som vi pratat med är inne på samma sak, att vi kan öka besöksantalet tack vare det här, säger Johan Lindvall.

Han är nöjd med den respons som man fått tack vare Kulturens ö.

– Det här bygger på ett samarbete med all kultur, stora som små evenemang. De ska känna att de vill vara med på vår hemsidasida, säger Johan Lindvall.

Dag Franzén, Gotlandsmusiken, var den som väckte tanken på att lansera det här konceptet. Johan Lindvall var sedan snabb och registrerade domänen för Kulturens ö.

– Jag såg hemsidan för Idrottens ö och tänkte att den var jättefin. Men så frågade jag om det fanns folk som kanske var intresserade av annat än idrott, kanske kultur till exempel?, säger Dag Franzén.

– Johan var snabbt på det jag skrev och idén är att exponera den kultur vi har på Gotland.

Han säger att många inte förstått hur mycket kultur det egentligen finns på ön.

– Gotland har ett sådant starkt musikliv och alltid mycket att välja på under helgerna. Det här kommer vara jättebra för varumärket Gotland, säger Dag Franzén.

Inom kort kan hemsidan för Kulturens ö lanseras och ett informationsmöte om konceptet kommer att hållas 21 december på Joda.

Följ Helagotland.se på Facebook för senaste nytt om Gotland – där kan du även kommentera och diskutera våra artiklar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!