En mÀnniska gör slut med staden och allt vad civilisationen heter och drar till skogs. Men snart blir hon varse att skogen inte bara Àr trÀd och svampar och trastens glada sÄng. Den visar sig vara mörk och djup och full av glömda hemligheter och vÀsen.
"Det vilda" Àr ett drömspel om den besjÀlade naturen, den som vÄra förfÀder en gÄng fyllde med tomtar och troll, vÀttar och skogsrÄn. Men inte bara mystiska skogsvÀsen tar plats i skogen, utan ocksÄ en nattfjÀril, en skalbagge och en musikalisk snigel.
Snigeln spelas av artisten Iiris Viljanen, som tillsammans med kompositören Stefan Johansson och ljuddesignern Raimo Nyman har gett skogen en stÀmma och sÄnger.
ââDet Ă€r knappt att man kĂ€nner igen mig i drĂ€kten, och den Ă€r ganska svĂ„r att spela i, men kostymerna har verkligen varit jĂ€tteinspirerande, sĂ€ger Iiris Viljanen.
Kostymerna Ă€r signerade Jonna Bergelin och Mats SahlstroÌm Ă€r den som har förvandlat Orionteaterns generösa scenrum till en mörk och trolsk urskog.
Skogen runt knuten
Djur och natur Àr ett stort tema i Iiris Viljanens prisade vÀrv som lÄtskrivare. Den hÀr gÄngen har hon lÄtit sig inspireras av folktrons rika uppstÀllning av mytiska vÀsen.
ââJag gillar skogsrĂ„n och hustomtar, sĂ„dana dĂ€r som bor pĂ„ gĂ„rdar. NĂ€cken dĂ€remot Ă€r lite mer nyckfull. Inte sĂ„ att han Ă€r otĂ€ck, men han Ă€r sĂ„ dĂ€r oberĂ€knelig, sĂ€ger hon.
Iiris Viljanen kan liksom förestÀllningens huvudperson lÀngta till skogs ibland. Hon bor sedan lÀnge i Stockholm men vÀxte upp i en by i Finland med storskogen runt knuten.
ââNĂ€r jag var barn var skogen min lekplats, varje dag var jag dĂ€r och lekte. Jag har fortfarande ett behov av att komma ut i naturen ibland, och jag har nog kĂ€nt att det har varit större nu under pandemin, dĂ„ jag har levt ett lite lugnare liv Ă€n vanligt.
à terförtrolla naturen
"Det vilda" var först tÀnk att bli en barnförestÀllning, berÀttar regissören Sally Palmquist Procopé. Men natur- och vildmarksboomen i samband med coronapandemin fick henne att Àndra riktning och sikta in sig pÄ en Àldre publik.
ââDessutom har barn redan en syn pĂ„ naturen som besjĂ€lad. Jag har sjĂ€lv smĂ„barn och de har hjĂ€lpt mig att stanna upp och titta pĂ„ en snigel, inte bara gĂ„ förbi den. Jag tror att vi behöver deras perspektiv om vi ska kunna Ă„terförtrolla naturen, sĂ€ger hon.
I förestĂ€llningen söker huvudpersonen ett sannare liv genom sin skogsflykt. Men vad Ă€r egentligen "ett sannare liv"? Ăr det att leva nĂ€rmare naturen? Sally Palmquist ProcopĂ© tror dels att det handlar om att se att man Ă€r del av nĂ„gonting större.
ââSkogen Ă€r en del av oss, och vi Ă€r en del av den. Det Ă€r nĂ„got man mĂ„ste förstĂ„ om den ska finnas kvar. Det finns saker i vĂ€rlden som Ă€r större Ă€n vad vi kan begripa. Det man mĂ„ste göra Ă€r att överlĂ€mna sig Ă„t skogens och naturens mysterium.