Lugnt i Roma efter Nour-dramat

Utgångsläget var sämsta möjliga, men Romateatern överlevde trots allt sommaren. Producenten Magnus Byström är nöjd både med det konstnärliga och det ekonomiska.

I lördags gick ridån ned för sista gången för Bengt CW Carlsson och Janna Granström, som spelade Kung Lear och narren i årets föreställning.

I lördags gick ridån ned för sista gången för Bengt CW Carlsson och Janna Granström, som spelade Kung Lear och narren i årets föreställning.

Foto: Pressbild

Teater2019-08-21 20:49

I lördags spelades ”Kung Lear” för sista gången i Roma klosterruin den här sommaren, och Romateatern kunde därmed pusta ut. Friluftsteatern, som fyller 30 i år, fick som bekant en turbulent start på spelperioden. Med en månad kvar till premiären tvingades Nour El-Refai, årets stora dragplåster, att ställa in sin medverkan av hälsoskäl.

– När någon blir sjuk så sent i processen går man alltid in i ett krisläge – och det var likadant för oss. Det blev några riktigt tuffa veckor där alla fick jobba järnet för att vi skulle kunna bli klara i tid. Det stal så klart fokus från det konstnärliga arbetet med föreställningen, säger Magnus Byström när han i dag tänker tillbaka på de intensiva dagarna under försommaren.

En ersättare, Janna Granström, inställde sig illa kvickt och premiären kunde äga rum som planerat. ”Kung Lear” fick goda vitsord i lokal- och rikspressen.

”Grattis till Romateatern! En pigg och levande 30-åring”, konstaterade till exempel Torsten Green-Petersen i GT. Lite smolk i bägaren fanns ändå: Den föreställning som publiken fick uppleva 26 juni gav ett ofärdigt intryck, anmärkte såväl recensenterna som en och annan i publiken.

– Det är en bild jag delar. Omständigheterna gjorde att vi tappade farten, vi låg efter med allt. Men en vecka efter premiären var vi ifatt igen. All heder åt skådespelarna för det – och ingen skugga ska falla över någon. Vi hamnade i en extraordinär situation, och alla gjorde sitt yttersta utifrån förutsättningarna, säger Magnus Byström.

Fjolårets torra sommar kom som en skänk från ovan för Romateatern. Endast vid ett tillfälle under spelperioden 2018 nödgades man ställa in. I år landade slutsiffran på tre – trots de rikligare nederbördsmängderna. När denna intervju görs har Magnus Byström inte tillgång till en sammanställning över antalet sålda biljetter. Men det ser bra ut, försäkrar han.

– Det blev den föreställning vi tänkte oss från början, både konstnärligt och publikmässigt. Enligt plan, alltså – och det är vi mycket nöjda med.

Enligt plan?

– Vi vet sedan tidigare år att färre går och ser en tragedi jämfört med en komedi – och det var utifrån det vi satte upp våra mål. Dessa mål har vi uppnått.

Inom några veckor kommer Romateatern att vara redo att gå ut med nästa års pjäs, tror Magnus Byström – en nyhet som annars brukar trilla in sent på hösten.

– Vi kommer att ha mer framförhållning från och med nu. Det skapar en helt annan trygghet i vårt arbete. Det ska dock tilläggas att det här är något vi jobbat mot under längre tid – det är inte ett resultat av vad som hände i år, säger Magnus Byström.

”Kung Lear” blev Romateaterns första tragedi sedan omstarten. Fördelningen mellan skratt och allvar i klosterruinen har blivit något av en käpphäst för undertecknad, som recenserat samtliga föreställningar sedan ”Komedi av misstag” 2014. Den avslutande frågan till Magnus Byström blir därför en smula ledande, det medges.

Ni vågade er på en tragedi till slut. Är det åter till Shakespeares komedier nu?

– Vi tänker inte i de banorna. När vi väljer pjäs frågar vi oss: Vilken av Shakespeares gamla texter kan göras aktuell utifrån vårt samhälle i dag, var finns det en samhällskommenterande potential? Det där med genre – om det handlar om en tragedi eller en komedi – är inte så viktigt.

Fakta

"Kung Lear" spelades 26 juni–17 augusti. Föreställningen regisserades av Sara Giese. I rollerna syntes bland andra Bengt CW Carlsson, Janna Granström (som ersatte Nour El-Refai), SJ Hedman, Alicia Söderman och Nicklas Nordborg.

Romateatern grundades 1989 och fyller således 30 i år. Friluftsteatern skapade rubriker 2013, då en infekterad konflikt uppstod mellan teatern och dess konstnärliga ledning. En utdragen rättsprocess följde och teatern fick i samma veva en ny ledning.

Mot bakgrund av detta blev det en lucka i repertoaren 2013. 2014 var Romateatern tillbaka med komedin "Komedi av misstag".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!