I gränslandet mellan barndom och vuxenliv

För sjätte sommaren i rad slår Magnus Karlsson upp portarna till galleriet i Hellvi på nordöstra Gotland. Årets utställning "Jag ser ett mörker" visar verk av Klara Kristalova, Sara-Vide Ericson, Idun Baltzersen och Roger Andersson. Alla fyra utforskar övergången mellan barndom och vuxenliv och intresserar sig för traditionella hantverk som de för in och förnyar i samtidskonsten.

Foto: Gotland Net

Utställning2016-07-17 15:00

Denna text kommer från Gotland.net

Magnus Karlsson har arbetat som gallerist sedan 1990 och huvudgalleriet, Galleri Magnus Karlsson, ligger sedan flera år tillbaka på Fredsgatan i Stockholm. För sex år sedan köpte han sommarhuset vid Hellvi Kännungs tillsammans med sin familj och renoverade kalkstensladan invid landsvägen.

– Vi letade efter en byggnad som skulle fungera som utställningshall och har byggt till ett inre vitt skal med uttag för alla befintliga fönster. Det är en flexibel lokal som även kan fungera som ateljé för konstnärerna, berättar Magnus Karlsson när han visar den nyöppnade utställningen.

På grusplanen utanför galleriet finns en glasskiosk, solstolar och bord med rutiga linnedukar där man kan inta en kaffe och kaka medan man ser ut över de böljande åkrarna och grönskande ängarna intill.

– Det är ett spännande projekt som hela familjen blir inblandad i. Vi hjälps åt att stå i kiosken, säger han leende.

Årets utställning i sommargalleriet ”Jag ser ett mörker” presenterar verk av Klara Kristalova, Sara-Vide Ericson, Idun Baltzersen och Roger Andersson, de flesta skapade specifikt för utställningen och platsen.

– Titeln kom ganska tidigt in i planeringen, säger Magnus Karlsson. Jag kände att jag ville visa konstnärer som arbetar med ett visst mörker men även samla dem som intresserar sig för övergångsfasen mellan barndom och vuxenliv på olika sätt, med någon form av utanförskap eller utsatthet i den perioden.

Livets kontraster såsom dröm och vakenhet, verklighet och saga, liv och död bearbetas i de existentiella och känsloladdade verken. Förutom den tematiska kopplingen finns fler beröringspunkter mellan konstnärskapen. De har alla ett starkt intresse för traditionellt hantverk och tekniker och är hängivna sina respektive material: Klara Kristalova med keramiken, Idun Baltzersen med grafiken, Sara-Vide Ericson med textilier som hon iscensätter, dokumenterar och sedan målar av, samt Roger Andersson med detaljrika akvareller målade med pigment som blandats till av rost från gamla verktyg och trädgårdsredskap.

– Det frånvända återkommer också i alla konstverk. Det finns egentligen bara en blick i hela utställningen: i en av Klara Kristalovas skulpturer. Alla andra figurer döljer sig och vi ser endast ryggar. De vänder sig bort mot en hemlig värld eller är instängda i sin egen, säger Magnus Karlsson.

På Furillen visas under sommaren en miniutställning av dessa fyra konstnärers verk, ett samarbete mellan Fabriken Furillen och Galleri Magnus Karlsson. Konstverken visas i restaurangens matsal och i hotellobbyn.

– Tanken är att det ska locka folk åt båda hållen. Om det är ett verk av en konstnär som man vill se mer av, då kommer man hit, säger Magnus Karlsson.

Det han uppskattar mest med galleriet i Hellvi är den vardagliga kontakten med besökare och att själv befinna sig där i konstrummet, bortkopplad från kontorets administration.

– Folk stannar till med bilen eller cykeln, går in och ser konsten, pratar med mig och dricker kaffe. Här finns bara det personliga mötet mellan konsten och betraktaren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!