Mia E Göransson håller till med sitt konsthantverk i hönshuset, Mikael Göransson visar målningar och betongkonst i stallet. I ladugården kan man ännu kan läsa namn på korna som en gång stod i båsen.
I sommar har hon sällskap av fyra kollegor, alla framstående i sitt gebit. Det är Karin Johansson med smyckeskonst, där hon leker med olika material och ytor. Här finns halsband i guld, silver och akryl i skön blandning. Vamlingbo är enda platsen i Sverige där man just nu kan se hennes arbeten.
Det är också tre keramikerkollegor, alla vänner och studiekamrater:
– Kina Björklund som visar skålar och ljusstakar jobbar burdust och är otroligt skicklig. Ann-Britt Haglund är fantastisk på glasyrer. Jonas Lindblom kan lägga ner år på detaljer i en tekanna. Han har haft stora framgångar i Japan, säger Mia Göransson.
Själv bidrar hon med både bruksföremål och "byggsatser", konstobjekt med såväl geometriska som organiska former. Trots att materialet är fint benporslin går tankarna till riktigt tunga industrimiljöer:
– Jag tittar mycket på oljeriggar, de tilltalar mig. De är både kusliga och fascinerande, som stora slottsbyggnader, kommenterar Mia E Göransson.
Hon gillar att experimentera med olika tekniker, att "gå emot lerans egenskaper", att vara rätt så upprorisk. Grunden som keramiker lärde hon sig i ett krukmakeri i Visby på 80-talet. Hon arbetar i Gustavsberg och hon har varit professor i keramisk konst på Högskolan för konst och designhantverk i Göteborg.
Det upproriska delar hon med sin man, Mikael Göransson.
– Måleriet är grunden för mig. När jag började med konst såg jag det som ett punkigt alternativ, inte så inrutat och bestämt, lite som att vara författare, säger han och berättar att han gärna lyssnar på Miles Davies när han skapar, men lika gärna på Velvet Underground
– Fast allt har förstås sina regler, tillägger han.
Nu för tiden arbetar han även med en speciell teknik som kallas grafisk betong. På sommarens utställning kan man bland annat se delar av ett stort utsmyckningsuppdrag till en gång- och cykeltunnel i Tyresö. Konstverket tillverkades i Vamlingbo sommaren 2018. Han visar också oljemålningar, teckningar och verk där han använt bords-såg och handfräs som verktyg i plattor av board.
– Inget är egentligen så särskilt abstrakt, vi ser alla någonting i bilder, vi associerar till något, säger han.
Och demonstrerar med en igenkännings-app i telefonen vart de här bilderna kan föra tankarna.
Mikael Göransson har i sin del av utställningen sällskap med två nära konstnärsvänner; Per Nyström och Henrik Bäcklund. Per Nyström visar målningar, kvadratiska fält med färger som tycks som gjorda för platsen där de hänger. Henrik Bäcklund bidrar, mycket rikhaltigt, med grafik. Egenproducerade konstböcker som också finns med avslöjar honom som en stor humorist; i en av volymerna följer man honom bland på resa genom Göta älvdalens otaliga vindistrikt...
Paret Göransson köpte gården i Vamlingbo 2016 och har sen dess röjt ut, rustat och renoverat.
– Att det här var användbart, med separat uppfart och allt, såg vi genast, säger de.
– Vi är i ett lyckorus, att kunna göra som vi vill och att kunna bjuda in vilka jag vill – för att visa något av det allra bästa konsthantverket Sverige har att erbjuda, säger Mia.