Inför utställningen som öppnar 9 april presenterar Waldemarsudde Ann Wolff som "en av världens främsta konstnärer som arbetar med glas". Med det epitetet har hon haft stora utställningar i USA, Tyskland, Japan och många andra länder. Men i listan över platser finns även Galleri Odvalds och Konstmuseet i Visby. Trots alla internationella uppdrag finns en stark lokal förankring.
– Utställningen på Waldemarsudde blir min största i Sverige. Jag ska fylla en hel våning, bland annat prins Eugens ateljé, säger hon och berättar om ateljéns fantastiska ljus.
När GA hälsade på i ateljén i Visby för två år sedan hade Ann Wolff börjat med "Quotes", en serie häften som ska sammanfatta ett konstnärskap som sträcker sig över drygt 60 år. Kommande utställning på Waldemarsudde blir dock inte retrospektiv.
– Nej. Då skulle jag behöva dubbelt så stort utrymme.
Ann Wolff är glad över att Waldemarsudde bjudit in en äldre konstnär, och är mer intresserad av hennes senare verk.
– Erbjudandet från Waldemarsudde kom sent i karriären. Det är få museer som intresserar sig för äldre konstnärer. Äldre jobbar annorlunda, det blir ett annat konstnärskap, säger Ann Wolff som i fyller 85 i år.
När vi tittar in i ateljén på nytt är den fylld med skulpturer i glas och brons, teckningar och pasteller. Bland de senare verken finns händer och fötter. Hon har gjort avtryck av sina och maken Dirk Bimbergs. Gjutna i brons skapar rynkorna en spännande yta. Lite som ytan på gamla träd, tycker Ann Wolff.
Utställningskatalogen ska snart tryckas. Ann Wolff har i dagarna bestämt vilka verk som ska visas. Ett 40-tal skulpturer, de flesta i glas, samt ett 40-tal teckningar och pasteller.
– Och så ska jag visa fyra skulpturer i aluminium i parken. Det är första gången jag ställer ut något i metall, berättar hon.
Förutom den 200 kilo tunga glasskulpturen "River" som lånas en från ett museum i München finns de flesta konstverken som ska ställas ut hemma i ateljén i Visby. Fokus ligger på det Ann Wolff skapat de senaste 20 åren, vilket ger en annan bild av henne än som enbart glaskonstnär. Hon tecknar mer och mer. Intresset väcktes när Ann Wolff inledde arbetet med "Quotes" och hittade en kartong med 120 egna teckningar från 1980-talet.
Vid Waldemarsudde finns även ett rum för filmvisning. Det finns några äldre filmer med Ann Wolff, men även en nyare som Oskar Pedersen gjorde när arbetet med "Kajan på kajen" dokumenterades. Kajan i Visby hamn, som lyftes på plats i maj förra året, ska för övrigt transporteras till Stockholm och ställas ut i Waldemarsuddes park under utställningen.
De svarta fåglarna fascinerar Ann Wolff. Utanför ateljén flyger det ofta kajor, ibland enstaka men stundtals i stora flockar. I ateljén finns flera skulpturer med kajor. De följer också med till Waldemarsudde.
Arbetet med "Quotes" fortsätter. Nummer 13 är klart i en serie som är tänkt att omfatta ett 20-tal häften. Ateljén är fylld med nya verk och inspiration att fortsätta skapa finns.
– Jag kommer att teckna mer i framtiden. Jag har tecknat hela livet, nu blir teckningarna enklare och enklare, säger Ann Wolff och tillägger att arbetet med skulpturer börjar bli för tungt.
Waldemarsudde på Djurgården var prins Eugens (1865-1947) hem. Han testamenterade hem och konstsamlingar till staten. Utställningen på Waldemarsudde öppnar den 9 april och pågår till och med den 23 oktober.