Vi har hört det förut, hur offentliga verksamheter inte kommer överens om vem som har ansvar eller vem som ska betala. Nu senast var det Region Gotland och Trafikverket som inte var överens om de uttjänta gatljusen i Stånga.
Men det är inte första gången vi får höra om hur de gatlyktor som sattes upp för en herrans massa år sedan nu börjar bli så gamla att de behöver bytas ut. En del har till och med hunnit bli farliga. Det är alla överens om. Nya ljus skulle kunna bli både bättre och billigare i drift i och med den nya tekniken som finns. Men i stället för ett snabbt byte av gatljusen sker en strid om ansvar och pengar, och mörkret får råda med allt vad det medför i form av risker för oskyddade trafikanter.
Det verkar inte heller finnas någon bra koll på vem som handhar översynen av gatljusen, i alla fall inte från Trafikverkets sida. Men så är ansvarsfrågan för de gamla gatljusen inte heller helt utredd. Nya är det däremot Trafikverket som ansvarar för när det sätts upp längs med statliga vägar.
Men när lyktstolpar som finns längs med statliga vägar nu tas ner verkar Trafikverket tagna på sängen. De ska visserligen bekosta nya, om de anses vara behövda utifrån trafiksäkerheten, men verkar inte ha ansvaret för när, eller om, ett sådant byte bör ske. Det ligger på någon annan.
Till Helagotland låter de därför först meddela att de hade behövt lite längre framförhållning för att kunna budgetera för kostnaden för de gatlyktor som nu är uttjänta i Stånga. Men att inte ens det skulle ha inneburit att en ny belysning kom upp i samband med arbetet att ta ner den uttjänta. Det tar nämligen ett till tre år att sätta upp en ny enligt Trafikverkets talesperson.
Hur många år det skulle ta att få kostnaden för gatljus på Gotland till en så prioriterad fråga att pengarna budgeteras nämns inte i den artikeln. Men jag skulle ändå misstänka utifrån den skrala budget Trafikverket har att nyttja till sina vägar på Gotland att en prioritering av gatljus på den gotländska landsbygden ligger betydligt längre fram i tiden än ett till tre år.
Man skulle kunna misstänka att frågan om nya gatlysen på den gotländska landsbygden kan dra ut på tiden så att frågan hinner bli inaktuell.
Men nu var det någon som sa "Varde ljus" och Trafikverket kunde helt plötslig ta både ansvar och prioritera budgetmedel. Men inte nog med att Trafikverket tagit beslut och hittat medel, det går dessutom enormt fort. Arbetet ska påbörjas redan efter årsskiftet och planeras färdigställas i slutet av februari, om vädret tillåter.
Vad var det som hände? Hur kunde ett besked om svårigheter att budgetera och lång tid från beslut till ljus, plötsligt förändras till att vi sätter upp dem direkt på nyåret?
Där kan det finnas lärdom att ta för nästa strid där mörkret är på väg att tvingas på ortsbefolkningen.
Beskedet från Trafikverket att de, trots alla tidigare problem, kommer att sätta upp nya gatljus i Stånga under de första månaderna 2025 kan ses som både glädjande och överraskande. Ibland går det som annars tar tid väldigt snabbt.