Akut hot mot Bromma flygplats är över

Det är sällan man har äran att bli omnämnd av Mats Linder på ledarplats. När han väl gör det så kommer det via en felvinklad ledare om Bromma. I riksdagen röstar man partivis, inte enskilt.

Ledare2021-05-06 05:54
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Brev ledarsidan

Svar till Mats Linders ledare 30 april.

Centerpartiet har jobbat för att behålla Bromma flygplats sedan länge, vi har stämmobeslut på den inriktningen sedan 2017. Det utskottsinitiativ som kommit från L/KD/M i Trafikutskottet använder nästan exakt samma argumentering som vice ordförande Anders Åkesson (C) haft i frågan. Ta inte beslut som grundar sig på pandemins nedgång av flygtrafiken, invänta återhämtningen, utred effekterna först och därefter ett långsiktigt beslut om Bromma och Arlandas utveckling. Därför var det lätt för Centerpartiet att ställa sig bakom det lagda förslaget vilket skedde i dag tisdag. 

Därmed bedömer jag att hotet mot Bromma är över, för den här gången. Långsiktigt finns det ett markavtal mellan Swedavia och Stockholms stad som löper ut 2038, så frågan kommer med all säkerhet att återkomma. 

Jag är en av de riksdagsledamöter som drivit Brommafrågan hårdast, har bland annat haft två interpellationsdebatter kring just detta, samt uppvaktningar med berörda ministrar. Dessutom är jag en av tre initiativtagare dom driver ett riksdagsnätverk för Klimatsmart flyg, det gör att jag följer flygets utveckling noga.

Bromma flygplats är en fråga främst för hela Sveriges inrikesflyg, inte en Stockholmsfråga. Jag inser att för många gotlänningar spelar det kanske inte så stor roll om man flyger till Bromma eller Arlanda, speciellt om man bara flyger någon enstaka gång per år. Men för Gotlands näringsliv, de statliga myndigheterna, arbetsmarknaden och den långsiktiga attraktionskraft som etableringsort tror jag Bromma är väldigt väsentlig. Utan Bromma ligger Gotland lite mera avsides. 

Nationellt behövs Bromma för att det är en snabb, smidigt Citynära flygplats som skapar konkurrens inom inrikesflyget. Det möjliggör samhällsnyttig trafik som till exempel sjuktransporter och kommer bli en perfekt hubb för elflyget som kommer att trafikera många små flygplatser.  

Jag är synnerligen nöjd med att varit en pådrivande del av den kraft som gjorde att Mp:s tårtätande segerfest nu kom av sig. Jag kommer jobba vidare med att utveckla ett klimatsmart flyg, bekämpa utsläppen – inte flyget, och för att fler ska se Bromma flygplats som en enorm tillgång som behövs långsiktigt i Sverige.