Brev ledarsidan
Hur många möten, privata eller professionella, är det vi går miste om? Hur skulle Gotlands utveckling påverkas om trafiken planerades så att det alltid finns kapacitet att transportera alla som vill åka?
Det korta svaret är att vi har nästan ingen brist på platser till Gotland för passagerare. Utmaningen är att 80 procent av våra gäster rullar ombord där bilen är det vanligaste transportmedlet. DG:s stora 1500- och 1650-fartyg tar 500 bilar enligt hemsidan vilket om det vore sant löser det mesta av öns problem med plats. Nu är det omöjligt att få med 500 av dagens personbilar så det går ombord maximalt cirka 435 snitt bilar vilket gör att det fattas 65 bilplatser per tur på stora fartyg. Väldigt förvånande så tar DG:s nya 1650-fartyg 65 lastbilsmetrar färre än 1500-fartygen. Ytterligare en faktor är att frakten kan boka av med kort före avgång. Därför går fullbokade fartyg historiskt med cirka 20 lediga bilplatser i snitt.
Allt är ganska hypotetiskt men om man antar att det på årsbasis är fullbokat 50 av dygnen som har högtryck vilket inte är någon överdrift, sju turer per dygn till Gotland. Om vi fick med 25 bilar extra i snitt på dessa där alla stannar 6,5 nätter med en snittkonsumtion på ön med 800 kr per person och dygn. Med tre i varje bil så har Gotland tappat 1,36 miljarder på tio år eller 1,7 miljoner gästnätter.
Att det inte går att ta ombord 500 bilar vet alla inom ledning på DG och de vet också att man med lätthet skulle kunnat uppfylla sina löften om 500 möjliga bilplatser med extra hängdäck för 80-100 fordon som fartygen är förberedda för. Frågan har varit uppe i styrelserummet hos Rederi AB Gotland flera gånger men inte fått gehör för att bygga på med hängdäck.
Man ska veta att Gotland redovisar cirka 950 000 kommersiella gästnätter i snitt på årsbasis under de senaste tio åren. Det hypotetiska svaret på Linders fråga är att ön skulle haft nästan två års extra kommersiella gästnätter på en tioårsperiod. Nu är detta räknat på 25 bilar vilket absolut inte skulle varit några problem att fylla om det funnits bokningsbara platser i god tid. Med hängdäck så skulle det kunnat var dubbelt så många gästnätter cirka 3,4 miljoner extra om vi haft 50 platser till per tur i stället för 25 som exemplet var på. I exemplet har jag bara tagit höjd där det hela dygn är fullbokat på bildäck på alla avgångar vilket så klart är så många fler om man ser på enskilda turer på årsbasis.
Proppen för öns utveckling sitter i hur många meter bildäck som levereras där gästerna vill resa, vilket bara DG vet! Antagligen så styr rederiets styrelse mer över öns utveckling än öns politiker har chansen att göra. 2016 när vi fick 14 procent mer bildäckskapacitet tack vare konkurrens så fick vi samma effekt som vi fick 2021 när det också blev mer bildäckskapacitet. Finns det ett samband med rekordsäsongerna dessa år och bildäckskapaciteten?