Är det omöjligt att bygga på landsbygden?

Är det omöjligt för Gotlandshem att sätta spaden i marken utanför Visby?

Är det omöjligt för Gotlandshem att sätta spaden i marken utanför Visby?

Foto: Pontus Lundahl / TT

Ledare2019-10-31 05:05
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

För ett så litet projekt som Slite, 18 lägenheter, blir administrationen alldeles för dyr. I Visby har man helt andra volymer.

Skälet var att det inte går att bygga om värdet underskrider vad marknadspriset på platsen är!

Om inte regionens eget bolag anser att det går att bygga på landsbygden hur ska de då få andra att göra det?

Detta är några av de reaktioner jag fått på min ledare om Gotlandshems stopp för lägenheter i Slite. Det och andra samtal jag haft i frågan gör mig bara ännu mer konfunderad och ännu mer förhoppningsfull om klargöranden.

Gotlandshem har fått ägardirektiv att bygga lägenheter på den gotländska landsbygden. Det råder total politiskt enighet kring detta. Det finns inga andra aktieägare som kan ifrågasätta, regionen är ensam ägare.

Vad är då problemet?

Om bara projekt som bär sig själva får byggas så är det ju kört för landsbygden och hela samhällsansvaret blir omöjligt att uppfylla. Varför då inte bara säga det från början?

Då borde ju också varje kvarter räknas för sig och de lägenheter som byggdes för 50 år sen borde vara betalda för länge sen och hyran därmed vara betydligt lägre än de nybyggda?

Är det inte så att man räknar på sitt totala fastighetsbestånd även när det gäller marknadsvärde mot kostnaden för ett nytt projekt?

Om allmännyttan inte anser att det går att bygga mindre projekt utanför Visby så faller ju även helt trovärdigheten för den egna ägaren, regionen, när den kräver att privata byggherrar ska göra det för att få bygga i Visby.

Här verkar det finnas ett stort misstroende mellan Gotlandshems styrelse och dess ägare. Vad blir konsekvenserna av detta?

I Januariavtalet finns en skrivning om förenklade redovisningsregler som medger längre avskrivningstider för allmännyttan på svaga bostadsmarknader. Liksom att man vill göra om investeringsstöden för hyresrätter.

Fram till att detta är genomfört kan man hoppas på att alla som har något inflytande över byggandet jobbar för fler hyresrätter på landsbygden istället för emot.

Lagar och regler ska följas med lagar och regler ska också tolkas.

Inte minst kan gotlänningarna begära tydliga besked och förklaringar när utlovade satsningar stoppas i elfte timmen trots att alla förutsättningar varit kändaoch oförändrade genom hela processen.