Att hämta och lämna vid flygplatsen är roligt och sorgligt. Kul att välkomna besökare, tråkigt att säga adjö. Bor man på en ö ingår, för många, en viss separation från anhöriga och vänner på fastlandet.
Både att hämta och lämna har varit okomplicerat. Ibland får man vänta lite längre än tänkt, när den verkliga ankomsttiden skiljer sig från den planerade. Men i övrigt har processen varit okomplicerad. Inte ens sommartid har jag stött på några verkliga problem.
Men det korta besöket för att hämta och lämna är nu förenat med administration. Och en avgift. Även om man tydligen åtminstone kan lämna av utan att behöva betala, så länge man gör det mer eller mindre i farten, effektivt och osentimentalt.
Den som har en smart telefon kommer undan med att ladda ner en app och använda den för att betala för parkeringen. Smidigt? Nja, parkeringsappar har mer än en gång fått mig att slita mitt hår, så det är jag verkligen inte säker på.
De som saknar smart telefon ska däremot vända sig till en expedition inne i terminalen. Det är väl bara att hoppas att man inte får p-böter medan man väntar på att få betala. Det är ju inte alltid manuell betjäning går så snabbt som man skulle önska. Den heller...
Gunnar Jonasson, Swedavias flygplatschef i Visby, förklarade varför avgiften införs:
– Givetvis kommer det att generera några kronor i intäkter, vilket behövs för underhåll av en parkering,
Pengar till asfaltlagningar och vit målarfärg. Och till bevakningsföretaget, appen, skyltningen med mera.
"För att vi kan" hade varit ett rimligare svar.
Det är ju så med kundinriktade verksamheter, att de sällan tar betalt separat för varje liten del av tjänsten. När du handlar mat tar de inte betalt för att du lånar en kundvagn. När du väntar hos apoteket eller optikern, så tar de inte betalt för stolen du väntar i. Restaurangen tar inte separat betalt att du använder porslin, bestick och glas. Vanligen inte heller för kranvattnet eller för toaletten du kanske behöver.
Swedavia har all rätt att ta betalt för korta besök när privatpersoner ska hämta eller lämna passagerare vid flyget. De har också möjligheten att avstå. Och det säger något om deras syn på sina kundrelationer när Swedavia väljer att införa en avgift. Likaså gör sättet Swedavia väljer för att ta betalt.
Hur går det för övrigt att driva restaurangen i flygplatsen, när förutsättningarna för korttidsparkering förändras?